loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طوفان البکاء در مصائب ائمه اطهار بخصوص سیدالشهدا علیهم السلام

ناشر طوبای محبت

نویسنده محمدابراهیم مروزی

تحقیق و تنظیم کتاب عبدالله قربانپور

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 896

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

طوفان البکاء نوشته میرزا محمد ابراهیم مروزی جوهری از معروف ترین مقتل های فارسی و به نثر و نظمی روان و استوار است ، این کتاب سال ها مورد توجه ذاکران و مداحان اهل بیت علیهم السلام بوده است. کتابی است در باب زندگی حضرت محمد (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) و امامان شیعه (ع) بر اساس احادیث و روایات کتاب، که به شکل توأمان نظم و نثر است، یک مقدمه و چهارده آتشکده دارد و هر آتشکده به چندین شعله تقسیم شده است. طولانی ترین و مفصل ترین آتشکده کتاب، آتشکده پنجم، مشتمل بر چهل شعله، درباره زندگی و شهادت امام حسین (ع) است.

" طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء "از مشهورترین کتب مقاتل مورد استفاده شیعیان در سده 13 و 14 بوده که به نام "جوهری" معروف است. که در نقاط مختلف ایران قریب به دو قرن در مکتب خانه ها و مدارس سنتی قدیم، جزء دروس اصلی آنان به حساب می آمد و تدریس می شد و بسیاری از وعاظ و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت از آن بهره وافی می بردند.

میرزا محمد ابراهیم مروزی جوهری شاعر فارسی سرای مرثیه گوی سده سیزدهم، نام او در برخی از چاپهای مهم ترین اثرش ، طوفان البکاء، ابراهیم ذکر شده است از تاریخ تولد وی اطلاعی در دست نیست . به گفته خودش در مقدمه طوفان البکاء، پدرش محمدباقر مروزی بوده است ، اما معلوم نیست چرا برخی منابع اصل او را از هرات دانسته اند جوهری در مقدمه طوفان البکاء نوشته که به علت ناسازگاری روزگار از موطن خود هجرت کرده است . او مدتی به سیاحت پرداخت ، سپس سالها در قزوین اقامت گزید. از این رو، بعضی او را قزوینی دانسته اند . وی در قزوین به درگاه رکن الدوله ، نواده فتحعلی شاه و حاکم صائین قلعه ، پیوست و به قصیده گویی و غزلسرایی پرداخت و از او لقب افصح الشعرا گرفت.

وی به تشویق ملامحمد صالح و آقاصالح خانبان ، از فضلا و اعیان قزوین ، طوفان البکاء را در باره مصائب اهل بیت علیهم السلام ، در مدت دو سال نوشت . در پایان طوفان البکاء، تاریخ خاتمه آن را 1250 ذکر کرده . بنابراین ، احتمالاً آن را در حدود 1248 آغاز نموده است ، اما در مقدمه ، مادّه تاریخِ تألیف کتاب را «طوفان البکاء ابیات طوفان البکاست » نوشته است . وی در اواخر عمر به اصفهان رفت و از یاران نزدیک حجت الاسلام سیدمحمد باقر شَفْتی ، فقیه بزرگ آن روزگار، گردید و در 1253 در همانجا درگذشت و در گورستان آب بخشان ، از محلات قدیمی اصفهان ، به خاک سپرده شد . بر سنگ قبر وی اشعاری در سوک او و متضمن مادّه تاریخ وفاتش ، سروده میرزابهاء، حک شده بود.

جمع شدن لشگر در کربلا و حجّت داشتن ابن سعد بی حیا با مظلوم آل عبا
و مکالمه شمر ملعون با عباس نامدار و وفادار و مهلت گرفتن تا روز عاشورا

در کربلا زدند چو خرگاه اهل بیت / رفت از زمین به چرخ برین آه اهل بیت
از مرگ ناگهان پیمبر بیاد داد / رو دادن قضیه ناگاه اهل بیت
وقت ورود کرد در آن سرزمین نزول / درد و بلا و غصّه به همراه اهل بیت
نه شب ز خوف خصم در آن دست هولناک / تا عرش رفت ناله جانکاه اهل بیت
عباس شمع بزم بنی هاشم آن که بود / خورشید آسمان حرم ماه اهل بیت
سقای آن سپاه شد از اشک چشم خویش / برپا نمود بیرقی از آه اهل بیت
می داد هر دقیق نشان از مصیبتی / بخت سیاه و چهره چون کاه اهل بیت
کردند لشگری مدد شاهی یزید / رفتند قومی از سپه شام یزید
جز اجتماع خصم ندیدند گرچه بود / از دیدن ملاائکه اکراه اهل بیت
جز آه دل نگشت هوا دار بی کسان / جز چشم تر نبود هوا خواه اهل بیت
جبریل بود مرغ شب آهنگ آن چمن / از سوز ناله های سحر گاه اهل بیت
گویا پس از نبی به جهان باب گشته بود / غضب حق و مخالفت جاه اهل بیت
از کینه زمانه و بیداد امتان / چون داشت آگهی دل آگاه اهل بیت
زان پیشتر که واقعه قتل رو دهد / بود آن زمین محل نظرگاه اهل بیت
منّت خدای را که پس از یک جهان خطا / گردید جوهری سگ درگاه اهل بیت

مقیمان بقاع رضا و تسلیم، تسلیم شدگان در بقعه خاک مقیم، بار گشادگان بادیه مذلت و دل از کف دادگان ناحیه مشقّت، مجاهدین فی سبیل الله و معاضدین عترت رسول الله قضیه بلیه واقعه کربلای پر بلا را چنین رقم زدند که چون عزیز مصر ولایت و طهارت و یوسف کنعان هدایت فرزند فاطمه زهرا در زمین کربلای پر بلا سرادقات عصمت و طهارت را بر سرپا نمودند و لشگر بی حیای کوفی که چند روز پی در پی در پی محاربه فرزند پیغمبر می آمدند تا به روایتی صد هزار شقیّ النفس به سرکردگی عمر سعد لعین در ششم محرم در آن صحرا جمع شدند و بی آبروئی که اول کردند، آبی که به مهر فاطمه بود بر روی فرزندش بستند. نظم:
دست شستند ز دین غیرت اشرار ببین / یار گشتند به هم یاری اغیار بین
آب بستند به روی پسر شیر خدا / بی حیائی نگرو غیرت کفّار ببین
( صفحه 370 و 371 )
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

فضل الله اسوری

اگرچه کتابی با نثر و نظمی تاثر برانگیز نوشته شده، اما فاقد سند معتبر تاریخی و مملو از تحریفات است و به نظر می‌رسد از کتاب روضه الشهدای حسین کاشفی اقتباس شده است.

25 مرداد 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما