loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح فقراتی از دعای افتتاح (به همراه لوح فشرده)

دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع - 1

ناشر مکتب وحی

نویسنده سید محمدحسین حسینی طهرانی

مستندساز سید محمدمحسن حسینی طهرانی

تصحیح و تعلیق سید محمدمحسن حسینی طهرانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46429 10003022
120,000 114,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر در ۱۰ مجلس تدوین یافته که است برخی از عناوین آن عبارتند از:
«معنای حمد و ثناء»، «لزوم وجود دو جنبۀ رحمت و غضب در زندگی فردی و اجتماعی»، «معنای جمال و جلال الهی»، «تبیین اجمالی قاعدۀ اَلواحد»، «تبعیت از جهل یعنی بت پرستی»، «اذن تکوینی و تشریعی خداوند به بندگانش برای دعا نمودن»، «نعمت بزرگ اسلام در اجازه دادن به ارتباط با خدا در هر زمانی و مکانی»، «طریقه شناخت معبود و مقصود واقعی»، «اهمیت و لزوم تلاوت قرآن در نماز»، «معنای واحد بالصرافه به بیانی ساده»، «قدرت خویشتن داری عالی ترین قدرت است»، «نهایت درجۀ کمال ممکن الوجود، دعا و حمد است»، «تقدم مقام عبودیت بر ولایت»، «امام و هادی کیست».

مقدمه کتاب: «دعای افتتاح بسیار عالیة المضامین و از نوادر ادعیه ای است که روح و شوق انتظارِ درک ولایت را ظاهراً و باطناً در نفس انسان زنده می کند، و آدمی را برای ادراک حضور صاحب ولایت کبریٰ حضرت ولیّ عصر عجّل الله فرجه الشّریف و أرواحنا لتراب مقدمه الفداء آماده و مهیّا می سازد.

گرچه در بسیاری از ادعیه همچون زیارت جامعۀ کبیره و دعای ندبه، روی محوریّت عالم کون بر مدار ولایت حضرات معصومین(ع) تکیه شده است، و توجّه و تنبّه قاری را به سمت و سوی آن مرکز و مدار سوق می دهند، و کیفیّت ربط بین خالق و مخلوق را که همان حبل الله المتین و یا به تعبیر دیگر امام مبین می باشد، بیان می کنند و از این جهت نسبت به سایر ادعیه دارای امتیاز و ویژگی خود می باشند؛ ولی در دعای افتتاح، ابتدا موقعیّت و جایگاه بنده در ارتباط با پروردگار و کیفیّت ایجاد ربط و برقراری اتّصال تبیین می گردد، و آنگاه رابط و واسطه و وسیلۀ این ارتباط و اتّصال برای خواننده مشخّص و معیّن می شود که جز این راه و طریقی که موجب وصول و وفود به حریم إله باشد، وجود ندارد. و لذا صرف نظر از زیارات معصومین(ع) که اسامی آنها در زیارت نامه ذکر شده است، دعایی که صراحتاً با این کیفیّت خاص تمامی اسماء چهارده معصوم(ع) در آن آمده باشد، مثل دعای افتتاح وجود ندارد، و این خود نکته ای حائز اهمّیت و توجّه است!

عبارات و جملات دعای افتتاح به نحوی است که کم شخص عالم و مطّلعی را می یابیم که در سخنان و نوشته جات از آنها استفاده نکرده و در موارد و مناسبت های گوناگون شاهد نیاورده باشد، و لذا می توان گفت که این دعا برای بزرگان اهل معرفت علَی الخصوص اولیای الهی ورد اللّسان و در ألسنه و بیان، رایج و دارج گشته است، مخصوصاً تعابیری که در قسمت انتهای دعا دربارۀ حضرت صاحب الأمر(ع) وارد شده است، کمتر در جای دیگر می توان یافت. و بدین لحاظ در واقع می توان این دعا را وسیله ای برای تقرّب و ربط با صاحب ولایت کلّیه قلمداد نمود و برای همین منظور از ناحیۀ معصوم علیه السّلام انشاد شده است، و برای هر دو زمان غیبت و ظهور راه گشا و حیاتی می باشد.

مرحوم والد حضرت علاّمه سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی در طول حیات خود به نحو شگفت آمیزی نسبت به این دعا شائق و راغب بودند و فقرات آن را در جای جای سخنان و آثار خویش متذکّر می شدند، حتّی در سنواتی که همراه و همگام با رهبر انقلاب، مرحوم آیة الله خمینی(ره) وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شدند، در شب میلاد حضرت صاحب الأمر عجّل الله تعالیٰ فرجه الشّریف این فقره از دعای افتتاح را به صورت إعلان در قالبی شکیل و نیکو منتشر نمودند: اللَهمّ إنّا نرغَبُ إلیک فی دَولةٍ کریمةٍ تُعِزُّ بها الإسلامَ و أهلَه و تُذِلُّ بها النّفاقَ و أهلَه! و تَجعلُنا فیها من الدُّعاةِ إلیٰ طاعَتک و القادةِ إلیٰ سَبیلک، و ترزُقُنا بها کَرامةَ الدّنیا و الآخرة!

إعلان این مسئله آن هم در آن برهه از زمان، اعلامی جز تبدیل حکومت جائرانه به نظام امن و حکومت عدل و داد در سایۀ سیطره و هیمنۀ حضرت ولیّ عصر أرواحنا فداه، نبوده است.

مرحوم مهندس مهدی بازرگان در همان زمان طیّ نطق و خطابه ای که در یکی از مساجد طهران داشت، گفت: در زمانی که مشاهده می کنیم هیچ صدا و ندایی از هیچ یک از مراکز دینی و مساجد و حسینیه ها به گوش نمی رسد، تنها و تنها از مسجد قائم این ندا برآمد که: «اَللَهمّ إنّا نَرغَبُ إلیک فی دَولةٍ کَریمةٍ ...»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما