loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فقه نظام سیاسی اسلام - جلد دوم: فلسفه سیاسی

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محسن اراکی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 368

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 46660 10003022
14,500 13,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در پی تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پاسخگویی حوزویان به تأمین نیازهای نظام در عرصه های مختلف علمی، چند سالی است که برگزاری دروس خارج مرتبط با نیازهای فقهی حکومتی در حوزه های علمیه رایج و با استقبال چشمگیر طلاب و فضلا مواجه شده است.

درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام استاد آیت الله اراکی پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت توجه حوزه های علمیه به فقه حکومتی و درس های خارج استدلالی آغاز شده بود و با تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه، رونق و توجه بیشتری قرار گرفته و الگو بخش بسیاری از اساتید و فضلای حوزه شده است.

محتوای کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام» شامل دروس خارج فقه آیت الله محسن اراکی با همین عنوان است که تدریس آن از چند سال پیش، به همت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و با همکاری جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه قم آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

کتاب حاضر دومین مجلد از سلسه درس های خارج فقه نظام سیاسی اسلام است.
در کتاب حاضر فلسفه سیاسی که پیش نیازی برای فقه نظام سیاسی محسوب می شود، بررسی شده است.
فلسفه سیاسی معانی مختلفی دارد که جدیدترین آن به معنای مباحث مربوط به ماهیت و مشروعیت قدرت سیاسی و پرسش های کلان پیرامون قدرت سیاسی است. در این راستا چیستی، چرایی و چگونگی قدرت سیاسی بررسی می شود.
در بخش اول، چیستی قدرت سیاسی مطرح شده و ویژگی های قدرت سیاسی بیان شده است.
در بخش دوم، چرایی قدرت سیاسی در سه معنا شامل ادله ضرورت و لزوم وجود حکومت در جامعه انسانی؛ منشاء مشروعیت و پیدایش قدرت سیاسی؛ و وجوب اقامه عدل به طور مطلق در شرع اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.
در نهایت چگونگی اعمال قدرت سیاسی در پنج اصل ارائه شده است.

عناوین برخی موضوعات و مباحث این کتاب عبارتند از: قدرت سیاسی بالذات و بالعرض، ویژگی های قدرت سیاسی، ادله ضرورت و لزوم وجود حکومت در جامعه انسانی، منشأ مشروعیت قدرت سیاسی، مفهوم مشروعیت یا حقانیت، منشأ مشروعیت، منشأ پیدایش قدرت سیاسی، تحلیل توصیفی منشأ قدرت سیاسی، تحلیل ارزشی و تکلیفی منشأ پیدایش قدرت سیاسی، وجوب اقامه عدل به طور مطلق در شرع اسلام، چگونگی اعمال قدرت سیاسی، محبت اساس و بنیاد نفوذ و اعمال قدرت سیاسی، حاکمیت مطلق قانون و برتری آن بر اراده حاکمان، عدالت در حکمرانی، مفهوم عدل، وظیفه اجتماعی عدل، اجرای عدل در دوران حکومت معصومین(ع)، مسئولیت های اجتماعی بر اساس ولایت عرضی و طولی، اصل آزادی، تبیین مفهوم آزادی، حدود مشروع آزادی، حق آزادی و کلیات حدود آزادی در فقه اسلامی.

مخاطبان این اثر محققان، پژوهشگران و فضلای حوزه های علمیه، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها به شمار می آیند و برخلاف دیگر کتب فقهی، قلمی روان و زبانی همه فهم دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما