loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اقتصاد دفاع در دوران جدید

ناشر ساقی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 408

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47054 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «اقتصاد دفاع در دوران جدید» تألیف حسین دری نوگورانی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است که در هشت فصل با عناوینی همچون «کلیاتی درباره اقتصاد دفاع»، «پیشینه علم اقتصاد دفاع»، «روند و ترکیب هزینه های نظامی در جهان و ایران»، «پی آمدهای اقتصادی هزینه های نظامی»، «تخصیص بهینه منابع در درون بخش دفاع: برخی تکنیک های تخصیص منابع و بودجه بندی در درون بخش دفاع»، «بازار نیروی کار نظامی»، «بازار تجهیزات نظامی» و «اقتصاد بسیج ملی» است.

کتاب «اقتصاد دفاع در دوران جدید»، حاصل یک فعالیت تحقیقاتی است که در سال های گذشته در دانشگاه امام حسین (ع) صورت گرفته، و با در دسترس قرار گرفتن برخی آمارهای جدید، در زمینه تحلیل های مقداری بهنگام شده است.

در فصل اول این کتاب، به کلیاتی درباره اقتصاد دفاع پرداخته شده است و ماهیت این علم به گونه ای مقایسه ای و همچنین برخی مباحث روش شناختی مطرح شده است. فصل دوم ، پیشینه اقتصاد دفاع از سده های گذشته، به ویژه در فضایی که امروز به صورت یک اصطلاح کاربرد عمومی یافته است (دنیای غرب)، مرور می شود. فصل سوم به روند و ترکیب هزینه های نظامی در سطح جهانی و همچنین ایران در چند دهه اخیر اختصاص دارد.

فصل چهارم پی آمدهای مختلف هزینه های نظامی در فرایند و چارچوب بودجه دولت و پس انداز و سرمایه گذاری و تأثیر بر رشد و ظرفیت جذب، همچنین بر هزینه های اجتماعی و بخش خارجی و توسعه اقتصادی و آثار جانبی و باقی مانده را به صورت مبنایی تحلیل کرده و سرانجام برخی الگوهای برآوردکننده این آثار را موضوع بحث قرار داده است. پس از نگرشی عمدتاً برون بخشی، به فصل پنجم برای تحلیل تخصیص بهینه منابع در درون بخش دفاع پرداخته شده است و برخی تکنیک های تخصیص منابع و بودجه بندی در درون بخش دفاع را با تمرکز بر تحلیل هزینه، اثربخشی و فرایند تحلیلی سلسله مراتبی و منطق فازی به عنوان رویکردی شهودی به چاره جویی نااطمینانی معرفی شده است.

برای تحلیل بازار دفاعی، به آگاهی از وضعیت و رفتار دو بازار اصلی دفاعی، یعنی بازار نیروی کار و بازار سرمایه و تجهیزات دفاعی نیاز است، به همین جهت در فصل ششم، بازار نیروی کار نظامی مطرح شده است و علاوه بر مبانی نظری، تقاضا و عرضه و فضای در کنار یکدیگر قرار گرفتن این دو عنصر اصلی سازوکار بازار در قلمرو نیروی کار نظامی را مرور می کند.

فصل هفتم، فصل تحلیل بازار تجهیزات نظامی است که در آن، ضمن ارائه برخی توابع ریاضی ذی ربط، ویژگی ها و جانب تقاضا و عرضه در تدارک نیازمندی های تجهیزاتی دفاعی بحث شده است. در آخرین فصل که فصل هشتم است به اقتصاد بسیج ملی توجه شده است و علاوه بر معرفی ماهیت و اصول و ویژگی های اصلی بسیج ملی امکانات، که قلمرویی به مراتب وسیع تر از نیروی مقاومت بسیج و سازمان بسیج است و ارائه نحوه تحلیل اقتصادی آن، مروری بر بسیج در جمهوری اسلامی ایران و ملاحظاتی برای برنامه ریزی آن بیان شود.

در پشت جلد کتاب «اقتصاد دفاع در دوران جدید» می خوانیم: در دوران دفاع مقدس، یکی از نارسایی هایی که در گذر زمان بیش از پیش بروز می یافت، نارسایی در ملاحظه ابعاد اقتصادی جنگ از سوی برخی دست اندرکاران جنبه های نظامی جنگ، و کمتر از حد لازم اهمیت دادن به جنگ و پیامدهای آن از سوی برخی متصدیان اقتصادی کشور بود؛ به ویژه آن که آغاز جنگ تحمیلی فاصله چندانی با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران نداشت، و کشورداری در یک فضای انقلابی مردمی و در چارچوب اسلامی، آن هم هنگام یک بحران جنگی وسیع و طولانی، کمتر فرصت تجربه یافته بود.

به همین دلیل به ویژه در اواخر جنگ تحمیلی، ضرورت شکل گرفتن یک نگرش تلفیقی از دانش ها و ملاحظات دفاعی امنیتی استراتژیک و اقتصادی، به مراتب فراتر از صرفاً یک رشته علمی، بیشتر احساس می شد، و امروز بیش از آن سال ها احساس می شود.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1392
  • شمارگان
    2200
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    408
  • ناشر
  • وزن
    489
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 1 آذر 1395
  • شناسه
    47054
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما