loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رخصت مرشد: همدان

مجموعه قصه های پهلوانی 8

ناشر کتاب نیستان

نویسنده خسرو آقایاری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 112

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47473 10003022
9,000 8,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

همدان شهر افسانه ای ایران است، نخستین پایتخت ایران و مدفن بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر ایران. اما شاید مهم ترین جاذبه همدان را بتوان در حس پهلوانی و تاریخی ای نسبت داد که بر روح این شهر حاکم است. چه از زمان هگمتانه بودنش و چه در زمان تاریخ سازی کوه الوندش و چه در دوران بازنمایی بخشی از سرنوشت مردمان این سرزمین در شاهنامه.گرچه نمی توان و نباید تمام تاریخ همدان را در یک دوره خاص محدود کرد، اما پهلوانی پدیده ای است که بخشی لاینفک از زیست اجتماعی مردمان این سرزمین به شمار می رود و در تمامی دوره های تاریخی حیات آنها می توان سراغی از آن گرفت.

نویسنده در هشتمین مجلد از مجموعه قصه های پهلوانی، با عنوان «رخصت مرشد ۸. همدان» به سراغ مرور بخشی از این تاریخ اجتماعی رفته است. او در کتابش شرحی از زندگی و زمانه برخی از پهلوانان نامدار این سرزمین را در قالب روایت های داستانی بازگو کرده تا چراغ راهی برای مردمانی باشد که راه سعادت و کامروایی در زندگی را از دل سنت ها و باورهای اجتماعی قدیمی می جویند. نویسنده در این کتاب و از میان پهلوان همدانی، به سراغ زندگی و زمانه پهلوان فیله همدانی، پهلوان نایب علی ملک نهاوندی، پهلوان شعبان علی آقا نوری ملایری و پهلوان علی میرزای همدانی رفته و داستان های خود را از دل زندگی و زمانه آنها برگزیده است.

روایت نخست کتاب درباره پهلوان فیله همدانی است، پهلوانی که باید به همراه ۲۹ پهلوان ایرانی دیگر و به منظور حراست از حیثیت پهلوانان ایران به درباره پادشاه مغول بروند و با وی صحبت کنند. فیله همدانی سرپرستی این کاروان را بر عهده می گیرد. او و پهلوانان ایرانی عازم مسابقاتی هستند تا بار دیگر پرچم و علم پهلوانی ایران را به ایرانیان باز گردانند. روایت چگونگی مواجهه آنها با پادشاه مغول و مبارزه با پهلوان وی نیز دیگر بخش هایی است که در ادامه این روایت با آن مواجه می شویم.

در داستان دوم شرحی از زندگی نایب علی ملک نهاوندی عرضه شده است. پهلوانی که در دوره قاجار و عهد ناصری به دنیا می آید. پدرش مسئول یکی از آبدارخانه های ویژه قصر است، اما پسرش را برای دور شدن از فضای کاخ و آنچه در آن می گذرد به یکی از تجار شهر می سپرد تا کسب و کار آموخته و در همین اثنا به واسطه شمایل و بدن ورزیده اش مشق پهلوانی نیز بکند تا در آینده به یکی از پهلوانان بنام ایران مبدل شود.

سومین داستان این کتاب نیز به زندگی پهلوان شعبان علی آقا نوری وارد می شود و روایت ساخته شدن یک زورخانه در شهر را روایت می کند که محلی برای بروز و ظهور پهلوانان جوان شود.

علی میرزای همدانی نیز آخرین پهلوان این خطه است که در کتاب نگاهی به زندگی او شده است. داستان با شرح حضور علی میرزای جوان به زورخانه شهر شروع می شود و توصیفی از توانمندی او را پیش چشم مخاطب می کشد و در ادامه شرحی از مبارزات وی را در کنار رفتار و سکنات وی روایت می کند.

نویسنده در این کتاب که جلد هشتم از مجموعه قصه های پهلوانی است با توانایی زیاد، تبحر خود در داستان پردازی و خلق روایت های مستند بر مبنای حقایق تاریخی را به ثبت رسانده و نشان داده که فنون و رموز بازنمایی شخصیت های تاریخی به شکلی دلچسب را به خوبی می داند و می تواند از آن برای جذب مخاطب به موضوعاتی در ذیل این بازنمایی، بهترین بهره را ببرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما