loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معماری کربلا در گذر تاریخ

ناشر کتاب جمکران | ستاد بازسازی عتبات عالیات

نویسنده رئوف محمد علی الانصاری

گردآورنده کتاب حسین احمدی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 376

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 48340 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

زیبایی، طبیعت جذّاب و متنوع و انواع عمارت های اسلامی، از ویژگی های مهم شهر کربلا به شمار می رود. این شهر یکی از مهم ترین و مشهورترین شهرهای تمدّن اسلامی در عراق و جهان اسلام است و به علّت جایگاه والا و میراثهای تمدّنی و مذهبی که در خود جای داده، همواره مورد توجّه همگان بوده است. از مهم ترین میراثهای تمدّنی و مذهبی این شهر می توان به حرم مطهّر امام حسین علیه السلام و حرم مطهّر حضرت عباس علیه السلام اشاره کرد؛ که اجساد مطهّر فرزندان رسول خداصلی الله علیه وآله یعنی امام حسین علیه السلام و برادرش، عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام را در بر گرفته اند. از طرف دیگر، عمارت این دو حرم مطهّر نیز در مقایسه با سایر عمارت های موجود در شهرهای اسلامی دیگر، همواره مورد توجّه بسیار بوده است، زیرا سازندگان این دو عمارت در ساخت آنها از روح اسلامی و ارزش ها و الگوهای والای اسلامی الهام گرفته اند.
در بخش سیزدهم دایره المعارف ادیان که انتشارات «کولیر ماکمیلان لندن» آن را به چاپ رسانده، آمده است: «حرم مطهّر امامان در شهرهای مذهبی به خصوص در نجف و کربلا در واقع جزئی از اماکن مقدّسه موجود در مکّه مکرّمه و مدینه منوّره هستند و به همین دلیل، آیین ها و مراسم مذهبی در زیارت این حرم ها نقش مهمی دارند».
پیوند روحی و معنوی مسلمانان با کربلا و مراقد مذهبی آن، طی قرون اسلامی باعث شده است که عمارت های این شهر در زمینه های مختلف معماری، طرّاحی، ساخت، زیبایی و تزئینات، پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

کتاب پیش روی شما مجموعه ای است از سیر تاریخی توسعه، ساخت و مرمت شهر مقدس کربلا و حرم مطهر سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

امیرحسین کیوانی راد

معماری اگر وظیفه ای برای او قایل باشیم در همه جای دنیا وظیفه مشخصی دارد.در این کتاب که درباره معماری در کشور عراق است و خصوصا عتبات و آستانه معظم امام حسین(ع)را مد نظر دارد از این خصیصه جزیی معماری عراق که نمایش روح آن با مقدمات مردم شناسانه است مبرا نیست.(منظور از مردم شناسی در معماری حاضر کردن امر نامریی در پس پرده امور دیدنی مثل هنر تئاتر است)، ضمن اینکه هنر ساختمان را در جزییات آن با ابعاد و اندازه ها و تاریخ ساخت ارایه میدهد و حداقل برای کسانی که توفیق سفر به این کشور ندارند جایگزین مناسبی برای زیارت است.

30 اردیبهشت 1402

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما