loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشنامه جهان اسلام - جلد سوم: ب

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

دانشنامه جهان اسلام دایره المعارفی است درباره شریعت مقدس اسلام و تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز اسلام تا زمان حاضر. مقالات این دانشنامه که به ترتیب الفبایی تنظیم شده است، حوزه وسیعی از علوم و معارف را در برمی گیرد: اصطلاحات علوم قرآنی و حدیث و فقه و کلام و عرفان و فلسفه و ادبیات و هنر، سیره انبیا و اولیا و ائمه (علیهم السلام)، شرح حال و آرای مفسران و محدثان و فقها و متکلمان و فلاسفه و حکما و علما و عرفان و مورخان و ادیبان و شاعران و هنرمندان عالم اسلامی، ترایخ سیاسی اسلام و سرگذشت خلفا و سلاطین و وزرا و خاندانهای حاکم، جغرافیای کشورها و سرزمینهای اسلامی، وصف انبیه و آثار تاریخی و مذهبی و شرح اعیاد و ایام دینی و ابزارها و پوشاکها و خوراکها و گیاهان و داروهای خاص جهان اسلام.

این دانشنامه که به ابتکار وتحت نظارت حضرت آیت ا... خامنه ای در پاسخ به نیاز جامعه فرهنگی به ارائه معارف اسلامی و شناساندن زوایی فرهنگ و تمدن اسلامی و معرفی میراث گرانسنگ جهان اسلام به وجود آمده، در بنیاددایره المعارف اسلامی (تأسیس شده در سال 1362) تدوین و منتشر می گردد. بخشی از مقالات دانشنامه جهان اسلام، به خصوص آنچه درباره اسلام و ایران و ادب فارسی است، اختصاصاً برای دانشنامه تألیف شده و بخشی دیگر از مقالات، خاصه حوزه هایی که در ایران متخصص ندارد، ترجمه از منابع و مراجع مختلف است. با توجه به این که چند دایره المعارف، در گذشته و حال، مقالات خود را از حرف «آ» و «الف» آغاز کرده اند ـ همچنین با عنایت به جایگاه «ب»، در فرهنگ، اندیشه و عرفان اسلامی ـ بنیاددایره المعارف اسلامی برای اجتناب از دوباره کاری و پرهیز از صرف وقت و هزینه در حرفی که به هرحال، مقالات بسیاری در آن به زبان فارسی موجود است، بر آن شد که کار دانشنامه جهان اسلام را از حرف «ب» آغاز کند و مقالات حرف آ و ا را به بعد واگذارد.

جلد سوم با مدخل «بربهاری» شروع و با مدخل «بلبیس» به پایان می رسد. برده و برده داری، برکت، برمکیان، برهان صدیقین، بست نشینی، بغداد و بگراتیان از مدخل های این جلد است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما