loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ بوشهر

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

تاریخ بوشهر اثر ارزشمند شیخ محمدحسین سعادت (درگذشته 1314 ) از رجال آزادی خواه، نوگرا و پرتلاش عصر مشروطه و مدیر مدرسه سعادت بوشهر است. سعادت در بخش مهمی از این کتاب، مشاهدات و اندیشه ها خود را دربار ه وقایع آن دوره منعکس ساخته است.

در پیشگفتار این اثر به موضوعاتی همچون نسخه اساس، ویژگی نسخه و تصحیح متن، شیوه نگارش مولف، ضبط اعلام خارجی، درباره نمایه ها و علامت های اختصاری تصحیح متن پرداخته شده و در مقدمة آن نیز مطالبی درباره نقد و نظر درباره کتاب تاریخ بوشهر، زندگی و آثار مؤلف کتاب تاریخ بوشهر، زمان تألیف کتاب، تاریخچه تحقیقات درباره بوشهر و اهمیت اثر سعادت و واژه ملی در تاریخ بوشهر بیان شده است.

در موقع جغرافیایی و احوالات طبیعی و امور سیاسی و اقتصادی و تقسیمات ملکی سواحل خلیج ایران› عنوان مقدمه مولف است که در آن حالات طبیعی و مواقع جغرافیایی سواحل خلیج ایران، مساحت سواحل شرقی خلیج ایران، هوای خلیج ایران، اقسام بادها در خلیج ایران، مد و جزر، رودهایی که در خلیج ایران می ریزد، محصولات خلیج ایران و نواحی، دین و نژاد اهالی، معادن و صنایع، تقسیمات ملکی سواحل خلیج ایران، تقسیمات قدیمه ایالت فارس و تقسیمات غیرمرتبه حالیة سواحل بررسی شده است.

پس از این مقدمه، در چهار فصل با عناوین کلی در تاریخ غلبه لشکر اسلام بر این حدود، در تاریخ بنا و تأسیس بوشهر و موقع جغرافیای آن، در جغرافیای طبیعی و مدنی بوشهر، در بیان وقایع ماضیه و حوادث جاریه به تاریخ بنای بوشهر و موقع جغرافیایی و احوال سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران پرداخته شده است.

شکل گیری صورت امروزی شهر بوشهر به دوره معاصر مربوط می شود. به این معنی که شکل نوین این شهر به عنوان یک مرکز فعال تجاری و فرهنگی عملا به 100 سال گذشته برمی گردد. سعادت از اکثر تحولات آن سال ها با اطلاع بوده و در نگارش کتاب فقط وقایع منطقه ای را مد نظر نداشته بلکه به مسائل بین المللی مانند اشغالگری های نیروهای انگلیسی در این شهر هم اشراف داشته و مسائل منطقه ای را به موضوعات بین المللی پیوند زده است.

نسخه خطی و اولیه کتاب حدود 90 سال پیش نوشته شده است و نکته ویژه در آن استناد به اسناد دسته اول است. به عنوان مثال، سعادت به اسناد خارجی و مشخصا آلمانی مراجعه کرده است. با این که تالیف این کتاب به چند دهه قبل باز می گردد، ولی مولف در تالیف آن، روش و نگاهی کاملا روشن بینانه و پژوهشگرانه دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما