loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از این خونه به اون خونه: تفسیر زیبای مفهوم مرگ برای بچه ها

با نگاهی به دین و روان شناسی

ناشر قدیانی

نویسنده غلامرضا حیدری ابهری

تصویرگر سمانه یاری

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 24

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 48765 10003022
15,000 14,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «از این خونه به اون خونه» می کوشد تا با تکیه بر معارف ناب دینی، تصویری قابل درک، روشن و واقعی از مرگ ارائه کند. این کتاب، درصدد است کودکان را با این حقیقت آشنا سازد و نگرانی هایشان از مرگ را تا حدی برطرف کند.

کتاب «از این خونه به اون خونه» به کودک می آموزد که مرگ به معنی نابودی نیست و افرادی که آخرت خود را آباد کرده باشند، نباید احساس نگرانی کنند. هر یک از اعتقادات و باورهای اسلامی، سرمایه ای عظیم در تربیت دینی به شمار می آیند، اما تفسیر درست مرگ در این راه از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

با شناخت حقیقت مرگ، حقیقت زندگی نیز روشن می شود و انسان، قدر ساعات و لحظات عمر را بیشتر می فهمد. از این رو کتاب حاضر تنها تفسیر مرگ برای کودکان نیست، بلکه تلاشی است تا زندگی را نیز به درستی برایشان تفسیر کند.

یکی از موضوعاتی که شاید در بیشتر از گذشته ذهن کودکان را به خود مشغول کرده، موضوع «مرگ» است؛ با گسترش رسانه ها، کودکان خیلی بیشتر از قبل از مرگ دیگر انسان ها با خبر می شوند و گاه پیکر بی جان همنوعان خود را می بینند. امروزه توضیح مفهوم مرگ برای کودکان، به دغدغه ای مهم برای والدین و مربیان تبدیل شده است. به ویژه وقتی یکی از نزدیکان کودک از دنیا می رود، مسئله مرگ در ذهن او بسیار پررنگ تر و وظیفه بزرگ ترها برای یاری وی دو چندان می شود.

کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت به خوبی می دانند که توجیهاتی مثل اینکه «پدربزرگ به مسافرت رفته» یا «مادر بزرگ به آسمان پرواز کرده» نمی تواند نگرانی های کودکان را در موضوع مرگ برطرف سازد.

بهترین اقدام در این زمینه، توضیح حقیقت مرگ به عنوان پلی به سوی ابدیت و گذرگاهی برای ورود به جهان دیگر و ایستگاهی در مسیر بی پایان زندگی است.

بهتر است با گفتن اینکه «مردن مثل باز شدن پیله پروانه هاست» کودکان را برای پذیرش واقعیت آماده ساخت و این باور را که زندگی پس از مرگ وجود دارد، در ذهن کودک تقویت کرد.

این تصویر از مرگ، همان نگاه دینی به مرگ است که از سوی پیامبران ارائه شده است و در دین اسلام هم مورد تأکید قرار گرفته است. از نظر اسلام، مرگ پایان زندگی نیست، بلکه آغاز مرحله ای تازه ای از زندگی است. بر اساس تحقیقات جدید روان شناسی، کودکان مسلمان از نظر سرعت دستیابی به مفهوم مرگ و نحوه کنار آمدن با آن، موفق تر از دیگر کودکان هستند.

کتاب «از این خونه به اون خونه» دارای یازده داستان کوتاه نظیر «تولدی دوباره»، «پروانه و پرواز»، «عبور از روی پل»، «سفر ادامه دارد»، «همه در رنج بودند»، «هرگز نمی ترسیم»، «مثل بوییدن گل»، «تنها نمی مانیم»، مزرعه آخرت» و «ناامیدی هرگز» است.

در داستان «هرگز نمی ترسیم» می خوانیم: کسانی که در دنیا به پدر و مادر خود نیکی می کنند، به عیادت بیماران می روند، به فقیران و یتیمان لباس و غذا می دهند و از کارهای زشتی مثل دروغ و مردم آزاری و دزدی دوری می جویند، هیچ وقت از مرگ نمی ترسند.

آنها می دانند که بعد از مرگ به دیدار خدا خواهند رفت و پاداش کارهای خوب شان را از او خواهند گرفت. مردی پیش ابوذر آمد و از او پرسید: «ای ابوذر! چرا ما از مرگ بدمان می آید؟»، ابوذر گفت: «زیرا بعضی از ما دنیا را آباد کرده ایم اما آخرت را از بین برده ایم. برای همین می ترسیم که از یک جای آباد به یک جای خراب برویم».

منظور ابوذر این بود که با انجام کارهای خوب، آخرت ما آباد می شود، در آن صورت دیگر از مرگ نخواهیم ترسید زیرا می دانیم که بعد از مرگ، به جای خرم و سرسبز و پرنعمتی خواهیم رفت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما