loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علم اجتماعی فراسوی تعبیرگرایی و واقع گرایی

ناشر دانش و اندیشه معاصر

نویسنده گرارد دلانتی

مترجم محمدعزیز بختیاری

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 256

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب نشان می دهد که علم اجتماعی در قرن گذشته، چه مسائلی را پشت سر گذاشته و موضوعات مهم آنها چه بوده است. دلانتی در این کتاب نخست از بحث اثبات گرایی آغاز می کند و توضیح می دهد که این مکتب تجربه گرا چگونه به وسیله فراتجربه گرایانی چون کارل پوپر و توماس کوهن استیلای خود بر حوزه علمی را از دست داد. مکاتب عمده دیگر عبارتند از : مکتب تاویلی نوکانتی ها، مکتب انتقادی مارکس و پیوران متاخر او، رویکرد بازسازی گرای هابرماس و اپل و چرخش فرامدرنیزم در علم اجتماعی و موسوم به مکتب تعارض یابی.
دلانتی می کوشد تمام این مکاتب را در دو جبهه بزرگتر تحت عنوان واقع گرایی و تعبری گرایی جای دهد و خود نیز در نهابت موضوع میانجی گرانه در پیش گرفته و تلاش می کند تا این دو جبهه فکری را آشتی دهد.
مولف کتاب گرارد دلانتی، دانشیار جامعه شناسی دانشگاه لیور پول انگلستان و سردبیر ژورنال اروپایی جامعه تئوریک است.
علم اجتماعی فراسوی تعبیر گرایی و واقع گرایی از هفت فصل تشکیل شده است:
1- اثبات گرایی، علم و خط مشی های معرفت، 2- علم تاویل و تفسیر در جست جوی معنا 3- ارتباط و بازسازی: هابرماس، اپل و جست و جوی یک سنتز، 4- مکتب تعارض یابی و فرامدرنیزم: مسئله علم تعین، 5- بینش دیالکتیکی : مارکسیزم و نقد و رهایی بخشی، 6- مباحث جدید: تعبری گرایی و واقع گرایی، 7- علم اجتماعی به عنوان عمل استدلالی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما