loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زنی در جزیره ای گمنام

رمان جوان 9

4.4 (14)

ناشر قدیانی

نویسنده زهرا زواریان

ویراستار حمید گروگان

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 160

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 49453 10003022
55,000 52,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یک پرفسور باستان شناس به نام «فربد نصر» پس از یک دوره مطالعات طولانی روی آرا و اندیشه های شیخ اشراق، به شدت از سهروردی تأثیر می گیرد و در حالی که می خواهد خود را برای درک عملی افکار و عقاید این اندیشمند بزرگ جهان اسلام آماده کند، به سفری ناشناخته دعوت می شود. جزیره ای به نام «کا» در آفریقا و ماجرایی شگفت انگیز از زنی که بدنش بعد از حدود 2500 سال در معبدی تازه مانده است.

پرفسور نصر، در حالی که می تواند خط عبری را بخواند و الواح سنگی کهن را ترجمه کند، محور یک گروه بین المللی می شود و الواح را ترجمه می کند. روایت خیال انگیز، نثر روان و متنی شیوا، ترجمان نوشته های زنی به نام «سارنا» است که بدنش به دلیل تهذیب نفس و طهارت قلب، سال ها بعد از مرگ، تازه مانده است. پرفسور نصر، یک باستان شناس است و طبیعی است که تشابهات این داستان اسطوره ای با آنچه در روایات شیعه آمده است، آشنایی نداشته باشد.

اما در کنار این حلقه علمی، یک محقق روحانی به نام دکتر صباحی وجود دارد که پی به این شباهت تاریخی می برد و سعی می کند منبع آن را نیز در یکی از کتب شیعی بیابد. سرانجام، اذکار و نداهای توحیدی سارنا در گوشه دیگری از تاریخ رمزگشایی شده و قصه ای به موازات آنچه در قرن بیست و یکم و عصر ارتباط رخ داده، کشف می شود.

نویسنده تلاش می کند این کشف را ـ که همتاداستانی مشابه قصه سارنا در منابع شیعی وجود دارد ـ بزرگ تر از داستان پیدا شدن جسد تازه زنی پس از 25 قرن نشان دهد و برای این منظور، تمام توان و قدرت خود را در آخرین فصل کتاب به خدمت می گیرد تا پرفسور نصر، این شباهت تاریخی را در یک کنگره علمی در ترکیه در برابر دیدگان جهانیان قرار دهد.

زواریان در کتاب «زنی در جزیره گمنام»، شخصیت هایی را در کنار هم قرار داده تا به این مقصود برسد، اما این شخصیت ها اغلب به جای عمیق بودن از سطحی بودن رنج می برند و گاهی برخی از آنها مثل خانم کسایی، موجودی بی اهمیت و صرفاً هماهنگ کننده یک گروه علمی هستند که می شود به راحتی به مأموریت آنها در ابتدای داستان پایان داد.

نویسنده این داستان بلند ـ که به دلیل سطحی بودن شخصیت ها نمی شود عنوان «رمان» به آن اطلاق کرد ـ مایل است تا در مسیر جهانی شدن ادبیات داستانی ما تجربه ای هرچند ناقص به دست آورد. به گمان نویسنده، کشف پیوند بین یک رخداد جهانی در عصر معاصر و یک روایت شیعی، آن هم به وسیله دو دانشمند و محقق ایرانی، ورود به عرصه های تازه ای از داستان نویسی است. کنار هم قرار دادن پرفسور نصر و دکتر صباحی ـ که یک روحانی است ـ هم در نوع خود جالب است، اما این همراهی آنچنان ظریف مطرح نمی شود و گویی نویسنده می خواهد پیوند حوزه و دانشگاه را برای مخاطب یادآوری کند!

«زنی در جزیره گمنام» اگر نگوییم یک تجربه نو، یک تلاش تازه برای راهیابی به باشگاه نویسندگانی است که می خواهند مخاطبی در فرامرزهای کشور خود پیدا کنند. زواریان با این اثر، می توانست با عمق بخشیدن به شخصیت ها و وضوح بیش تر تصاویر، همتایی داستان کشف جسد زن در جزیره ناشناخته «کا» و آنچه به عنوان داستان زن پاک نهاد در روایات شیعی آمده است را بهتر نشان دهد. کتاب زنی در جزیره ای گمنام، نوشته زهرا زواریان است و در انتشارات قدیانی منتشر شده است.

عده زیادی شیون مرا دیدند و با گریه من اشک ریختند. وقتی سارنا را داخل خاک گذاشتیم، انگار مادری را از دست داده بودیم. اشک به چشم های همه راه افتاده بود. حسی پاک و ناشناخته ما را در برگرفته بود. حسی که هم آشنا بود، هم بیگانه.

هیج کدام از ما، چنین لحظه ای را درک نکرده بودیم. چه نسبتی بین ما و سارنا برقرار شده بود؟ چرا دکتر کارلوس اشک می ریخت؟ سارنا را داخل خاک گذاشتیم و بنای یادبودی برای او بنا کردیم. روی تکه چوبی تصویر سارنا حک شده بود. روی آن نوشته بود:اسطوره باور نکردنی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مائده

غرق شدم توششش واقعا زیبا بود تو یه روز تموم کردمش و الان دارم چندمین باره میخونمش

4 خرداد 1402

فاطمه

سلام کسی میتونه یکم خلاصه دررابطه با این کتاب بهم بگه؟
چون ازمون خواستن کتابشو خلاصه ویس بدیم یکم ولی من کتابشو ندارم نمیدونم موضوعش چیه وچی داره

31 اردیبهشت 1402

❤️

غرق در واقعیت بودم. ممنون از نویسنده

4 دی 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
گزیده کتاب کاربران
آمیتیس
نظر

کتابیه که میتونه چنان تو خودت غرق کنه و زمان و مکان از دستت در بره :)
ممنون نویسنده

28 خرداد 1402

محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما