loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعامل دین و ارتباطات

1 (1)

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی | دانشگاه امام صادق (ع)

تحقیق و تنظیم کتاب حسن بشیر

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 278

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 5008 10003022
126,000 113,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب به بررسی نظریه تولید و مبادله معنا می پردازد و سپس با تحلیل تولید معنا، با توجه به انسان شناسی فلسفی و انسان شناسی دینی، منابع تولید معنا، تشریح و بررسی و بر حسب تاریخ این نظریه ها در غرب و منابع اسلامی اندیشه هایی در باب تولید معنا را مطرح می کند.

مک کوئل در کتاب مشهور خود، نظریه ارتباطات جمعی، سه رهیافت را برای مطالعه ارتباطات مطرح کرده است. اولین رهیافت، رهیافت ساختارگرا است که به طور عمده از جامعه شناسی گرفته شده اما دیدگاه های تاریخی، حقوقی و اقتصادی را نیز در بر می گیرد.

رهیافت دیگر رهیافت رفتاری است که اگر چه ریشه در روان شناسی و روان شناسی اجتماعی دارد اما برخی جامعه شناسان آن را مطرح کرده اند. موضوع بررسی این رهیافت، رفتارهای انسانی افراد، شامل نوع پیام، فرایند آن و نوع پاسخی است که به پیام های ارتباطی می دهند.

رهیافت سوم، رهیافتی فرهنگی است که ریشه در علوم انسانی، به ویژه مردم شناسی (انسان شناسی) و زبان شناسی اجتماعی دارد. در این رهیافت، معنا و زبان با توجه به زمینه های اجتماعی و تجربه های فرهنگی بررسی می شود. همچنین این رهیافت بر رسانه ها تأکید دارد و بر فاصله بین آنچه رسانه ارائه می دهد و آنچه دریافت می شود.

این کتاب مشتمل بر مقدمه و کتابشناسی است و در پنج فصل سامان یافته است. ادوار تاریخی اندیشه اجتماعی، تولید معنا، رهیافت های معناگرایانه در فلسفه علوم اجتماعی، مردم شناسی و رهیافت های تولید معنا و مبادله معنا فهرست عناوین این کتاب را تشکیل می دهند.

تعامل دین با ابعاد فردی و اجتماعی انسان ها، ناشی از حضور گسترده دین در حیات انسان از یک سو و توانمندی دین در تاثیر گذاری بر کلیه جوانب حیات از سوی دیگر است. این تعامل که از ماهیت دین نشات می گیرد با فطرت انسان نیز همخوانی دارد. این همخوانی و همگرایی، عنصر اساسی و زمینه اصلی اثبات کننده حتمیت نوعی از تبادل کنشی و تعامل در ابعاد مثبت در حیات انسانی است.
دین از یک منظر، در جوهره خود یک مقوله ارتباطی است. در این راستا هم دین عامل ارتباط بوده و هم عرصه ارتباطات در طول تاریخ انسانی در حقیقت خود، منفک از مقوله های دینی نبوده است. اصولا ادیان الهی در حوزه های چهارگانه ارتباط انسان با خدا، انسان با خود، انسان با انسان و انسان و مخلوقات دیگر از جمله طبیعت چه در بعد تکوینی و چه در بعد تشریعی، سخن فراوان دارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما