loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی اعتقادات در اسلام - جلد دوم

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده سید مجتبی موسوی لاری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 576

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب، متن فشرده ای است از یک دوره «اصول عقاید اسلامی» که در طرح آن کوشش شده است تا مباحث گوناگون به طور زنده مورد ارزیابی قرار گیرد، به گونه ای که هم جنبه استدلالی آن مراعات گردد و هم سادگی و روانی عبارات از نظر دور نماند.

اسلام و ایدئولوژی توحیدی، این قدرت و کارایی را دارد که ریشه تضادها و تناقض های فکری را دریابد و بشر را در جهت سازندگی و تداوم حرکت های اصیل و آینده ساز رهنمون شود، چرا که اسلام دربردارنده یک سلسله تحلیل های عمیق فلسفی و علمی از جهان عینی و واقعیات بیرونی است که انسان را با تمام ابعادی که دارد شناسایی و بررسی می کند. بنابراین لازم است با نگرشی دقیق و بهره گیری از منابع اصیل اسلامی به طور جدی و در سطحی گسترده مسائل گوناگون را مورد توجه قرار داده و چهره حقایق را آن گونه که بینش وسیع اسلام اقتضا می کند، نشان داد.

نویسنده در این کتاب تلاش داشته مباحث اصول عقاید اسلامی را مورد ارزیابی قرار دهد به گونه ای که هم جنبه استدلالی آن مراعات گردد و هم سادگی و روانی عبارات از نظر دور نماند. «بحثی درباره شناخت خداوند»، عنوان فصل نخست این کتاب است که نویسنده در آن مباحثی مانند «سیر اعتقادات در بستر زمان»، «ندای خداجویی از عمق وجود»، «خدا و منطق تجربی» و «بی نیازی مبدأ هستی از علت» را مطرح کرده است.

در فصل دوم مولف به «ویژگی های آفریدگار» اشاره کرده و ابتدا خداوند متعال را از دریچه معرفی قرآن بیان می کند و می نویسد «قرآن که اساسی ترین مأخذ شناخت جهان بینی اسلام است، با شیوه نفی و اثبات مسئله را پیگیری می کند، یعنی با راهنمایی ها و براهین جالب، ابتدا خدایان غیر حقیقی و دروغین را نفی می کند، زیرا به منظور نزدیک شدن به ارزش متعالی توحید، قبل از هر چیز باید همه صور شرک و عبودیت غیر خدا را نفی کرد.» مولف در فصل بعدی کتاب عدل گسترده خداوند را مورد بررسی قرار می دهد و دیدگاه های موجود درباره عدل، تحلیل از ضایعات و نارسایی ها، را نیز به تفصیل بیان می کند.

«ارزیابی مسئله جبر و اختیار»، «قضا و قدر»، «رسالت انبیا، رسالت نهایی»، عنوان فصل های بعدی این کتاب است.

جلد دوم این کتاب که576 صفحه دارد، از درس چهل و سوم تا هفتاد و نهم را در بر گرفته است؛ و به مباحثی در باره مسئله معاد و امامت و ولایت اختصاص دارد. برخی از درس های معاد آن عبارتند از: تصویر مرگ در دو چهره مختلف؛ هراس از مرگ؛ مکافات عمل؛ دو بینش در قلمرو لذت این جهان؛ رستاخیز، یک بعد از حکمت جامع خداوند است؛ رستاخیز بعد دیگری از تجلی عدل الهی است؛ در ضرورت رستاخیز، فطرت هم الهام بخش ماست؛ علم برای درک معاد افق جدیدی را گشود و... . از جمله مباحث مربوط به بحث امامت و ولایت، می توان این مباحث را برشمرد: جایگاه رهبری در اسلام؛ موضع رسول خدا(ص) در قبال آینده اسلام؛ اعلام زعامت حضرت علی(ع) از سوی پیامبر(ص)؛ اعتراض حضرت علی(ع) به تصمیم صحابه؛ ارزیابی موقعیت علی(ع) در دیگر سخنان پیامبر(ص)؛ تبیین رابطه قرآن و عترت(ع) و... .

گفتنی است این سلسله دروس بنیادی و زیربنایی اعتقادی، پیش از چاپ چهار جلدی، به صورت سلسله مقالاتی در مجلة سروش به چاپ رسید؛ و اینک در یک دورة 2 جلدی عرضه شده است. پروفسور حامد الگار، محقق و استاد شهیر دانشگاه های آمریکا، این دوره کتاب را در غرب به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر کرده است. وی در پاسخ به چرایی ترجمه کتاب مزبور می گوید: «این کتاب دارای بیانی منطقی و کلامی مستدل است که در جوامع غربی برای ارائه اعتقادات غنی اسلام بسیار مفید و پرجاذبه است از این رو در بین دیگر آثار تألیفی در زمینه اعتقادات اسلامی برای من جایگاه ویژه ای دارد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما