loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معارف الهی: تفسیری بر احتجاج امام علی بن موسی الرضا (ع) با عمران صابی

ناشر موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری

نویسنده محمدتقی جعفری

گردآورنده کتاب علی جعفری | علی اسکندرپور

تحقیق و تنظیم کتاب عبدالله نصری

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 159

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 50912 10003022
118,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوع گزاره های هستی شناسی و اَستی شناسی، از زمان بروز و ظهور انسان مورد بحث بوده و محتوای این دو گزاره، نسبتِ بین آن ها و اعتبار و اصالت هر کدام، موضوع نقد و بررسی فلاسفه، حکما و متفکرین در طیّ تاریخ تفکر قرار گرفته است.

عِمران صابی به عنوان یک متفکر در عصر خود، سؤالاتی را از امام علی بن موسی الرّضا (ع) مطرح نموده و حضرت به آن ها پاسخ داده است.

در واقع، سؤالات عمران صابی دربارۀ هستی شناسیِ خداوند ـ تبارک و تعالی ـ کیفیّتِ وجودِ او و نسبت باری تعالی به سایرِ مراتبِ هستیِ خلق شده از اوست. این که موجود اول کیست و چگونه موجودی است، چگونگیِ علمِ باری تعالی به خویشتن، نسبتِ وجودِ او با مخلوقات خود، چگونگیِ شناختِ حق تعالی، چگونگیِ نسبتِ صفات و اسماء به او و چارچوبِ کاربردیِ حواس در شناخت حق تعالی، از جمله موضوعاتی است که در این مناظره مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

این مناظره را شیخ صدوق در کتاب توحید صفحۀ 417 و عیون اخبار الرّضا(ع)، جلد 1 صفحۀ 168 و قسمتی از آن را علامه مجلسی در بحارالانوار، جلد 10 صفحۀ 309 ب 19، و محقّق عالیقدر جناب آقای عزیزاللّه عطاردی در مسندالرّضا، جلد 2 صفحۀ 74، آورده اند.

از این رو، علامه محمدتقی جعفری در تبیینِ معانیِ سؤالات عمران صابی و پاسخ های امام رضا (ع)، کوشیده است زوایای پیچیدۀ این سؤالات را بگشاید و هم زمان پاسخ های حضرت را تفسیر کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما