loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساختار انقلاب های علمی

ناشر فرهنگ نشر نو

نویسنده تامس سامیوئل کیون

مترجم علی جوادزاده

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 388

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب را از تاثیرگذارترین کتاب های نوشته شده پس از جنگ جهانی دوم دانسته اند و این ارزیابی گزاف نیست. داعیه اصلی تامس س.کیون در کتاب ساختار انقلاب های علمی این است که علم به روش تجمع تدریجی و خطی اطلاعات و داده های نوین توسعه نمی یابد بلکه از طریق انقلاب های دوره ای پیش می رود. در جریان این انقلاب هاست که یک پارادایم مسلط و پذیرفته شده جامعه علمی کنار گذاشته شده و پارادایم جدیدی به جای آن می نشیند. چنین تغییری موجب تحولی عمیق در سرشت جست وجو و تحقیق علمی می شود.

نگاه نگارنده کتاب عمیقا متاثر از مکتب "فلسفه تحلیلی" است. وضوح و شفافیت اصطلاحات و گزاره ها و اجتناب از مغلق گویی و حیرت افکنی ویژگی این رویه بیان فلسفی است. البته این معنا مانع از باریک اندیشی و ژرف نگری های فکری نبوده و خواننده دقیق کتاب خود شاهد خواهد بود که برای رسیدن به پاره ای از استنتاجات تا چه میزان بادیه های درشتناک خردفرسا و هزارتوهای اندیشگی طی شده است. حاصل این همه، معرفی الگویی برای حصول و پیشرفت دانش علمی است که با الگوی مورد پذیرش زمان خود از بیخ و بن متفاوت بوده و امروزه مورد پذیرش اغلب متخصصان مطالعات علم است".

این کتاب ۱۳ فصل دارد که به ترتیب عبارتند از: نقشی برای تاریخ، گذار به سوی علم متعارف، سرشت علم متعارف، علم متعارف به مثابه حل معما، اولویت پارادایم ها، ناهنجاری و بروز اکتشافات علمی، بحران و ظهور نظریه های علمی، واکنش به بحران، طبیعت و ضرورت انقلاب های علمی، انقلاب ها به مثابه دگرگونی هایی در چشم انداز جهان، نامرئی بودن انقلاب ها، استقرار انقلاب ها، پیشرفت از طریق انقلاب ها.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما