loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی - 81

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 51127 10003022
60,000 54,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر مسیری متفاوت اما معنادار را در مجموعه پژوهش های سیاسی ناظر به قرآن کریم می پیماید. عبدالقادر حامد تیجانی در این اثر در صدد استخراج و تنظیم مبانی اندیشه سیاسی اسلام از آیات مکی است.
وی اندیشه سیاسی اسلام را تنها حاصل دوره مدنی ندانسته، دوره مکی را در فهم منظومه فکری سیاسی اسلامی با اهمیت می داند.
به اعتقاد تیجانی آیات مکی از ظرفیت مناسبی برای فهم بنیان های نظری اندیشه سیاسی اسلام برخوردار است و به همین دلیل فهم منظومه فکر سیاسی اسلامی بدون توجه به آن ها امکان پذیر نیست.
در بخشی از مقدمه مترجم آمده است: تمدن اسلامی، تمدنی «متن محور» و «نص گرا» است و قرآن کریم مصدر نخستین معرفت اسلامی. از این رو احیای تمدن اسلامی در مرحله نخست، لاجرم بر پایه آموزه های قرآن کریم استوار است. آموزه های قرآن کریم شالوده های تمدن سازی اسلام را فراهم ساخته، نظمی قرآنی را بر مناسبات تمدنی حاکم می گرداند.
نظم مذکور نیز به نوبه خوب بر پایه عناصر گفتمانی وحی استقرار می یابد و از این رو پیش از هر چیزی فهم گفتمان وحی و عناصر آن ضروری می نماید. گفتمان وحی در برگیرنده عناصر و مفاهیمی است که در دو دوره تاریخی حضور پیامبر اعظم(ص) در مکه و مدینه فراهم آمده اند. بر این اساس فهم گفتمان وحی بدون توجه به مجموعه عناصر و مفاهیم مذکور امکان پذیر نیست.
هم چنین در بخشی دیگری از این اثر آمده است: تا کنون در خصوص اندیشه سیاسی در اسلام، نگرش های متفاوتی شکل گرفته است. برخی از مستشرقان، اسلام اولیه را عاری از سیاست دانسته و بر این باورند که اسلام در پی تحولاتی که پس از هجرت نبوی رخ داد، سیری تکاملی به خود گرفت و وارد عرصه سیاست شد. معدود اندیشمندان معاصر عرب نیز چنین می اندیشند. گروهی دیگر، منعکس نشدن اندیشه سیاسی در دوره مکی را ناشی از فراهم نبودن شرایط می دانند و نه سیاسی نبودن اسلام در آن عهد.
نوآوری اثر حاضر در استدلال نویسنده بر این امر است که اندیشه سیاسی در اسلام، بخشی از آموزه های نخستین اسلامی است و پیامبر گرامی برای تحقق آن، در صدد تأسیس حکومتی در مکه برآمد.
بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: مبانی اندیشه سیاسی از منظر ایات مکی
فصل سوم: نقش روابط بین الملل در دولت پیامبر
فصل چهارم: در آمدی بر اندیشه سیاسی و ایدئولوژی سکولار
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما