loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت و گو در باب صدق: جستاری در معنای حقیقت و راستی و درستی

کتابخانه فلسفه زندگی - 1

ناشر فرهنگ نشر نو

نویسنده میک گوردن | کریس ویلکینسن

مترجم میثم محمدامینی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 404

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آیا ما امروز در جامعه با بحران صدق روبه رو هستیم؟ وقتی به برخی مجادلات و رسوایی ها که در سالیان اخیر به حوزه عمومی راه یافته نگاه می کنیم، چنین تصوری اصلاً دور از ذهن نیست. به نظر می رسد سقوط نظام مالی جهانی، دست کم تا اندازه ای، معلول آمیزه ای از باورهای کاذب درباره شیوه کار بازارها، و همین طور دروغ ها و فریبکاری های عمدیِ برخی از دست اندرکارانِ نهادهای مالی بوده است.

جنگ عراق بر پایه اطلاعات جاسوسی درباره سلاح های کشتار جمعی توجیه شد که با خوش بینانه ترین نگاه می توان گفت کاملاً نادرست بودند و در بدبینانه ترین حالت باید گفت این اطلاعات یکسره ساختگی و جعلی بودند. در سطح داخلی بریتانیا، برخی از معتبرترین رسانه ها، پس از آن که افشا شد در برنامه های خبری و همچنین در برنامه های سرگرمی خود ادعاهایی کاملاً گمراه کننده و با پیامدهایی جدی مطرح کرده اند، با چالشی اساسی روبه رو شدند.

به نظر می رسد که تردید درباره مفهوم صدق به حوزه روشنفکری نیز نفوذ کرده است. در یک سرِ طیف کسانی را داریم که ظهور پست مدرنیسم را هجومی خطرناک و تجاوزگرانه به مفاهیم اساسی صدق و حقیقت می دانند. در سوی دیگر، این باور هست که گسترش و رواج چیزهایی مثل بنیادگرایی مذهبی و طب جایگزین در «عصر جدید»، تهدید علیه کل برنامه روشنگری است که – با تأکید بر علم و عقل – هسته مرکزی فرهنگ غربی را تشکیل می دهد.

کتاب «گفت وگو در باب صدق» مجموعه ای است از پانزده گفت وگو درباره صدق. گردآورندگان مجموعه پانزده گفت وگو یا مصاحبه با متخصصان حوزه های مختلف، از فیلسوف و مورخ گرفته تا وکیل و روزنامه نگار، درباره مفهوم «صدق» ترتیب داده اند و کتاب پیش رو گزارشی از این گفت وگوهاست. مطالب هر یک از پانزده فصل کتاب مستقل از یکدیگرند و ترتیب قرارگیری فصل ها صرفاً بر اساس ترتیب الفبایی نام مصاحبه شوندگان بوده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما