loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شهود و شیدایی، تاملاتی در باب فلسفه هنر و نسبت دین، عرفان، اخلاق و هنر

ناشر اطلاعات

نویسنده علی اکبر رشاد

سال نشر : 1375

تعداد صفحات : 100

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، تأملی است در باب فلسفه ی هنر، نسبت هنر با دین، عرفان و اخلاق که در مناسبت هایی در جمع اصحاب نظر و ارباب هنر ارائه گردیده و اکنون یک جا به همراه نوشتاری که در شرح جهان شناسی شهودی حضرت امام (قدس سرّه) نگاشته شده عرضه می گردد.
این کتاب، از 6 فصل تشکیل شده است.
فصل اول یادداشت مؤلف می باشد.
در فصل دوم با عنوان «نسبت دین با هنر»، نویسنده به «تعریف دین و هنر»، «انواع هنر»، «نسبت دین با هنر»، «منشأ ماورایی دین و هنر»، «دو آفت حرفه ای هنرمند» و غیره می پردازد.
فصل سوم که «نمادگان و رمزگرایی» نامیده شده، به بررسی «دین، هنر و رمز»، «نهاد، نماد، نمود»، «تقسیم نمادگان»، «عرفان و نمادگرایی»، «پیشینه ی رمز گروی»، «علل نمادگرایی» و غیره می پردازد.
مؤلف در فصل چهارم که «خوی حرفه ای هنرمند» نام دارد، به بیان «متون دینی و خوی صنفی»، «انصاف آفات صنوف»، «آفت تصنّف» و «رذایل حرفه ای» می پردازد.
در فصل پنجم با عنوان «قرآن و هنر نمایش»، به بیان «مناسبات کهن هنر و انسان»، «استطاعت هنر» و «عناصر قصه در احسن القصص» پرداخته می شود.
در نهایت، فصل آخر که «شهود و شیدایی» نام گرفته، عناوین «شقشقه ی انسان تبعیدی»، «حجاب علم»، «هستی شناسی عاشقانه»، «آفتاب آمد دلیل آفتاب» و غیره بررسی گشته اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما