loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیوان نقابت: پژوهشی درباره پیدایش و گسترش اولیه تشکیلات سرپرستی سادات

پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) - 18

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 51694 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب پژوهشی درباره پیدایش و گسترش اولیه تشکیلات سرپرستی سادات است.
«نقابت» به معنی «سرپرستی و ریاست» است و دیوان نقابت، بر آن بخش از تشکیلات سیاسی ـ اداری حکومت عباسیان اطلاق میشد که در نیمه نخست قرن سوم هجری شکل گرفت و وظیفه سرپرستی سادات(بنی هاشم) را به عهده داشت.
در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: خلیفه یا سلطان، از میان شخصیت های صالح، عالم و مقبول بنیهاشم، سرپرستی برای تمامی سادات سرزمین های زیر فرمان خود بر میگزید که «نقیب النقبا» نامیده میشد و اداره دیوان نقابت و انتخاب نقیبان شهرها، محله ها و قبایل بر عهده او بود. هر نقیب، موظف به پرداخت مقرری ماهانه، حفظ انساب و صیانت از شأن سادات تحت سرپرستی خود بود که بر تحصیل، ازدواج، اشتغال و معاش آنان نظارت داشت و از حقوق آنها در دادگاه ها و دیگر دیوان ها دفاع میکرد. این تشکیلات، از ترکستان چین در شرق تا اندلس در غرب جهان اسلام، دامن گسترد و پس از عباسیان نیز قرن ها در دولت های مختلف اسلامی دوام آورد.

بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: تاریخچه
فصل سوم: جایگاه و کارکرد سیاسی اجتماعی
فصل چهارم: تشکیلات (نقش ها، بخش ها و نمادها)
فصل پنجم: برخی احکام صادر شده به نام نقبا و نگاهی به محتوای آنها
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما