loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ارزیابی اخبار قضاوت های امیرالمومنین علی علیه السلام

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52049 10003022
55,000 49,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «ارزیابی اخبار قضاوت های امیرالمومنین (ع)» اثرحجت الاسلام مصطفی صادقی که ازسوی انتشارات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به چاپ رسیده در همایش شانزدهم کتاب سال حوزه در گروه علمی حدیث، درایه و رجال به عنوان اثرشایسته تقدیر شناخته شده است.

این کتاب از ابعاد مختلفی به بررسی روایات مربوط به قضاوت های حضرت امیرالمومنین علی(ع) می پردازد و با بهره گیری از منابع مختلف نقل شده شیعه و سنی در طول تاریخ این موضوع مهم را بررسی می کند.

کتاب حاضر که بر اساس بررسی روایات در سه زمینه منبع، سند و شواهدی که ما را به صدور آن ها رهنمون می شود، شکل گرفته است، در قالب دو فصل شامل مقدمات و کلیات و همچنین اعتبارسنجی اخبار و روایات قضاوت های امیرمومنان(ع) مباحث مختلفی را بیان می کند که از جمله آن ها می توان به جایگاه قضایی امیرمومنان(ع) نزد پیامبر(ص) و صحابه، سیره قضایی امیرمومنان(ع)، قاطعیت و عدم مداهنه، شدت عدل و مساوات و سیره امام(ع) در جزاییات اشاره داشت.

نویسنده با عنایت به معانی واژۀ قضا، کاربردهای آن را در روایات معصومین - علیهم السلام - بررسی کرده و معتقد است الزاماً همۀ قضاوت هایی که شهرت دارد، در تاریخ رخ نداده؛ بلکه برخی از آنها صرفا حکمی است که از امام(ع) دربارۀ واقعه ای صادر شده است.

رویدادهای فراوانی از زندگی امیر مؤمنان علی - علیه السلام - در تاریخ گزارش شده که حضرت در آن وقایع، با قضاوت های خود، گره از کار مسلمانی گشوده یا حکمی الهی را اجرا کرده است. این قضاوت ها، در منابع مختلف نقل شده و به دلیل جذابیت های آن، مورد استقبال عمومی قرار گرفته؛ اما به نقد و بررسی و راستی آزمایی آنها کمتر توجه شده است.

اثر حاضر، تلاش می کند با نگاه جدیدی، به بررسی این اخبار بپردازد و روایات قضاوت های امیر مؤمنان علی - علیه السلام - را با معیارهای حدیثی و تاریخی بسنجد.

هدف از ورود به چنین مباحثی، تقویت و ترویج نگاه علمی و مبتنی بر بررسی اخبار مذهبی و تاریخی است. این رویکرد، می تواند چهرۀ واقعی تشیع و سیرۀ درست ائمه - علیهم السلام – را به تصویر بکشاند و تعارض را از این گونه اخبار بزداید.

کتاب حاضر، بیش از 130 قضاوت نقل شده از حضرت علی - علیه السلام - را با استفاده از ملاک های ارزیابی حدیث (منبع، سند، متن) و با تکیه بر شواهد و قراین تاریخی بررسی کرده و کوشیده است قوت ها و ضعف های هر یک از روایات را نشان دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما