loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقل و دل: درآمدی به نقد عقل عاطفی

پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی - 35

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52051 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب عقل و دل به یکی از مهم ترین بحث های جذاب در زمینه باورهای دینی می پردازد و آن مسئله نقش عواطف, احساسات و اراده انسان در حوزه باورهای دینی است.

مؤلف در آغاز با طرح مقدماتی مسئله باور دینی و شواهد آفاقی, به نزاع دیرینه میان متفکران از جهت نقش شواهد عینی در اثبات گزاره های دینی اشاره می کند و می گوید که معمولاً دو سنّت رایج در این زمینه وجود دارد:
یکی از آنها بر لزوم اثبات گزاره های دینی از طریق شواهد آفاقی اصرار می ورزد و معتقد است که در غیر این صورت, عینیّت این گزاره ها زیر سؤال می رود.
گروه دوم به انفسی بودن حقایق دینی معتقد است و اعتقادی به لزوم دخالت عقل آفاقی در این حوزه ندارد.
لذا گروه نخست هرگونه دخالت طبیعت عاطفی و اراده را در حوزه باورها, دخالتی مضر و نابجا می بیند, در حالی که گروه دوم جز این را معقول نمی پندارد!

وین رایت می گوید که ما در این کتاب در صدد تبیین راه سومی هستیم که به گونه ای جمع میان این دو گروه است, و برخلاف آنها ساحات وجودی آدمی را از یک دیگر جدا نمی کند. او معتقد است که:
باورهای دینی می توانند و می بایست مبتنی بر شواهد باشند, لکن شواهد را تنها کسانی به درستی می توانند ارزیابی کنند که از شرایط مناسب اخلاقی و معنوی بهره مند باشند.

بنابراین, نظر وین رایت تا حدودی به سنّت عرفانی ـ دینی ما که تحصیل معرفت حقیقی را جز در سایه تهذیب نفس نمی دیده اند, نزدیک می شود و می تواند تأییدی بر این ادعا باشد که مخالفت بسیاری از منکران آیات الهی بیش از آن که ناشی از نداشتن ادله کافی باشد, ناشی از وجود موانع قلبی و رذایل اخلاقی درونی است.

البته توضیح این مسئله لازم است که نوعاً نگرش سنّت مسیحی به مسئله ایمان بیشتر از زاویه باور دینی است و لذا در این مباحث هم جهت گیری مباحث به سمت تأثیر عواطف و احساسات و اراده بر باور دینی است, لکن آن چه در سنّت اسلامی (قرآن و روایات) مشاهده می شود, تأثیری است اعم که هم می تواند در زمینه باورهای دینی باشد و هم در ممانعت از تسلیم قلبی فرد در برابر حقایق الهی, و چه بسا که این مورد دوم قوی تر نیز هست.

به هر حال, وین رایت در این کتاب به طرح آرای سه متفکر در این زمینه می پردازد:

1. جاناتان ادواردز (1758ـ1703) فیلسوف و الهی دان آمریکایی
2. جان هنری نیومن (1890ـ1801) الهی دان انگلیسی
3. ویلیام جیمز (1910ـ1842) روان شناس و فیلسوف آمریکایی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما