loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسطوره متن بینانشانه ای: حضور شاهنامه در هنر ایران

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده بهمن نامورمطلق

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 189

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52527 10003022
96,000 91,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«اسطوره متن بینانشانه ای» شامل هشت مقاله است. عناوین مقاله ها و همچنین نام نویسندگان آنها به این شرح است: «شاهنامه نگاری در ایران؛ نقش شاهنامه نگاری در نقاشی ایرانی» نوشته مشترک بهمن نامورمطلق و منیژه کنگرانی، «درآمدی بر تذهیب و کتاب آرایی در شاهنامه» محمدمهدی هراتی، «تاثیر شاهنامه بر کاشیکاری در ایران» مهدی مکی نژاد، «کاتبان شاهنامه» حمیدرضا قلیچ خانی، «شاهنامه فردوسی بر قالیچه ها» رویا تقی آوا، «بازتاب شاهنامه فردوسی در آثار فلزکاری ایران» محمد صحرانورد، «شاهنامه های مصور چاپ سنگی در نیمه دوم قرن سیزدهم قمری» هاجر صمدی و «شاهنامه نگاری در امپراتوری عثمانی» نوشته مشترک الهه بخت آور و کریم میرزایی.

مقدمه این اثر نیز یک مقاله 15 صفحه ای به قلم گردآورنده کتاب است. نامورمطلق در این مقدمه چگونگی تبدیل «شاهنامه» به یک «اسطوره ـ متن» در طول تاریخ ادبیات و هنر ایران را توضیح داده و به بررسی تجلی شاهنامه و بازآفرینی نمادهای آن در شاخه های گوناگون هنرهای ایرانی پرداخته است.«شاهنامه» فردوسی بر هنرهای سنتی ایران و (حتی تمدن اسلامی) تاثیر بسیاری گذاشته است. مهم ترین آثار نگارگری در تاریخ هنر ایران، تصویرسازی داستان های شاهنامه است. در دوره های گوناگون دربار پادشاهان و حتی امرای محلی، کارگاه های تولید کتاب وجود داشت که در آن عموم هنرمندان از خوشنویسان گرفته تا نگارگران، صحافان، تذهیب کاران و جلدسازان مشغول به کار بودند. «شاهنامه» یکی از متن های مورد توجه این کارگاه ها بود و اکنون چندین شاهنامه نفیس دارای تصاویر نگارگری از این کارگاه ها به یادگار مانده است که از آن میان می توان به «شاهنامه طهماسبی» و «شاهنامه دموت» اشاره کرد. اگر این شاهنامه ها را از تاریخ هنر ایران حذف کنیم، بیش از 70 درصد این تاریخ از دست می رود.

با توجه به این حضور «شاهنامه» در تاریخ فرهنگ و هنر ایران، لزوم پژوهش هایی برای شناخت هرچه بیشتر این متن و تاثیر آن بر دیگر متون، هرچه بیشتر حس می شود. بهمن نامورمطلق یکی از پژوهشگرانی است که لزوم این تحقیقات بر متن شاهنامه را تشخیص داد. او بجز این اثر دو کتاب دیگر نیز با نام های «اسطوره متن هویت ساز: حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی» و «اسطوره متن بینافرهنگی: حضور شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های جهان» اشاره کرد. برای آشنایی با این دو کتاب روی عناوین آنها کلیک کنید.

بخشی از مقدمه نامورمطلق را با هم می خوانیم: «شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی از اسطوره متن های مهم در فرهنگ و ادب فارسی است که جایگاهی کم نظیر در شکل گیری هویت فرهنگی و هنری ایرانیان دارد. این اثر سترگ، افزون بر فراهم آوردن زمینه های گسترش حماسه سرایی در ایران، در انواع هنرهای نگارگری، خوشنویسی، کتاب آرایی، هنرهای نمایشی، کاشیکاری و برخی از دیگر هنرهای ایرانی جلوه و بروز یافته است.
در واقع، این رابطه تنگاتنگ و کم نظیر میان نظام نشانه ای ــ کلامی و نظام های نشانه ای دیگر همچون تصویری، حجمی و نمایشی در زبان فارسی، بیش از هر اثر دیگری مرهون شاهنامه است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما