loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معنا و ساختار علم دینی

ناشر کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران

تحقیق و تنظیم کتاب قاسم بابایی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 204

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 52703 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

دغدغه نفوذ و گسترش علوم سکولار در دانشگاه ها و تربیت دانشجویانی با اندیشه سکولار مقوله ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد و حل این معضل نیازمند راهکار اساسی است. یکی از راهکارهای بنیادی از طریق علم دینی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. این کتاب در شش فصل تنظیم شده است.

فصل اول:درآمدی معناشناختی بر علم دینی از دکتر رمضان علی تبار فیروزجایی است که در آن به ماهیت چیستی و چگونگی علم دینی پرداخته است.

فصل دوم: بازخوانی علم دینی در علوم تجربی از سرکار خانم سیده زهرا موسوی است که حاوی تبیین و بررسی دیدگاه دکتر گلشنی در علوم تجربی است.

فصل سوم: فرایند شکل گیری علم دینی در علوم انسانی است که توسـط نگارنـده به تبییـن و بررسـی چگونگـی شکل گیری علم دینی در علوم انسانی بر مبنای فکری دکتر خسرو باقری پرداخته شده است.

فصل چهارم:تبیین رویکرد حداکثری در علم دینی؛ این مقالـه توسط نگارنـده حـاوی بازخوانی و فرایند شکل گیری علـم دینی بر اسـاس دیدگـاه آیت الله جـوادی آمـلی است.

فصل پنجم مدل الگوی حکمی ـ اجتهـادی در علوم انسانی است. در این بخش مصاحبه ای با استاد خسروپناه در زمینه ماهیت و چگونگی شکل گیری علم دینی انجام شده است.

فصل ششم:چگونـگی تحول در علوم انسانی سکولار: این بخش شامل گفت و گو با دکتر زرشناس است کـه به تبییـن و چیستـی علوم انسـانی سکولار و راهکار تحول در آن پرداخته است.

موافقان علم دینی تفاسیر گوناگونی از علم دینی بیان کرده اند. آیت الله جوادی آملی همه علوم، اعم از علوم عقلی و تجربی را در زمره دین می شمارد؛ دکتر گلشنی و دکتر خسرو باقری، بر آن باورند که علوم طبیعی، و انسانی، متاثر از پیش فرض ها است؛ دینی بودن پیش فرض ها سبب دینی شدن علوم تجربی و انسانی می شود. این مبانی و پیش فرض ها در تئوری سازی، فرضیه سازی، جهت گیری علم، انگیزه عالم و مقام داوری علوم تاثیر گذارند و دکتر خسروپناه رویکرد تاثیرگذاری دین دی پیش فرض ها را با اصلاح و ترمیم می پذیرد و نام آن را الگوی حکمی اجتهادی می گذارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما