loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاملی بر مساله ی وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام

ناشر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نویسنده محمدحسین امیراردوش

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 700

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در بخش نخست کتاب، مولفه های ناهمسازگری و پیشینه ی تلاش های همسازگرایانه در جهان اسلام از آغاز تا قرن سیزدهم، بررسی می گردد. در بخش دوم، به زمینه های طرح مساله ی وحدت اسلامی در ایران، اشاره می شود. بخش سوم به مساله ی وحدت اسلامی، اختصاص دارد.

در کتاب تصریح شده است: "پس از وفات پیامبر اسلام (ص)، به موازات تزاید ناهمسازگری ها، تلاش های وحدت طلبانه نیز رشد و نمود و بالندگی گرفت، وبدین ترتیب مساله ی وحدت اسلامی یا همسازگری و خصم و همزادش، یعنی تفرقه یا ناهمسازگری که بیش از هر چیز در اختلافات مذهبی بروز می یابد، به برجسته ترین مولفه های تاریخ اسلام تبدیل می گردد. در طول تاریخ اسلام از وحدت اسلامی مانند بسیاری دیگر از آموزه ها و ارزش ها، تعاریف متفاوت و قرائت های گوناگون شده است. و حتی پاره ای از تلاش های وحدت طلبانه با ماهیتی متناقض و دوگانه (پارادوکسیال)، با هدف وحدت مسلمانان به ناهمسازگری های جهان اسلام دامن زده اند، تا آن جا که گاه شعار وحدت به حربه ای علیه جوهره ی خود یعنی همسازگری تبدیل شده و مستمسکی برای توجیه بیداد و یا انکار اقلیت از سوی اکثریت بدل آمده است. نمونه های متعددی از این دست تلاش ها را چه در حوزه ی اندیشه و چه در حوزه ی قدرت سیاسی، در تاریخ اسلام می توان یافت".
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما