loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راه خورشیدی: اندیشه نامه و راه نامه استاد محمدرضا حکیمی

ویراست دوم

ناشر شرکت سهامی انتشار

نویسنده محمد اسفندیاری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 292

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

محمد اسفندیاری، مولف کتاب، در بخش نخستین کتاب، زندگی‌نامه استاد "محمدرضا حکیمی "را بررسی کرده و سپس در بخش بعدی افکار و آرای وی را تحلیل نموده است. بخش پایانی کتاب، شامل کتاب شناسی توصیفی محمدرضا حکیمی است.

فهرست فصل های کتاب به شرح زیر است:
- مقدمه
- زندگی آموزشی
- انتخاب راه
- هجرت تکلیفی
- دغدغه ها و رسالت ها
- دردمندی
- فریاد عدالت
- اقبال همیشه دیر می آید
- انسان و انسانیت
- از اسلام حماسه تا اسلام مرثیه
- دعوت به شناخت تشیع
- مکتب تفکیک
- اخباری گری و اخبارگرایی
- وصی دکتر علی شریعتی
- روحانیت و مرجعیت
- انقلابی که متوقف شد
- بر چکاد ادب
- کتابشناسی
- صنف شناسی
- اندرز

سال هاست من از شطح می گویم. مقصودم این نیست که شطح صوفیانه می گویم و این واژه را برای نام سه شخصیت ساخته ام: شریعتی، طالقانی، حکیمی. سال ها می گذرد که در این جا و آن جا، از طریق خطابه و مقاله، از آموزه ها و آرمان های این سه مرزبان اسلام و پاسدار کرامت انسان یاد می کنم.
البته من تذکره نویس و حکایت نویس نیستم و به دانش تراجم و رجال چندان علاقه ای ندارم و سودای آن ندارم تا اعیان الشیعه بنویسم. به این شخصیت نیز از باب تراجم نویسی نمی پردازم، بلکه می خواهم فریادهای آنان را فریاد کشم و دردهایشان را در جان بی دردان زنده کنم و ایمانشان به انسان را مطمح نظر انسان ها قرار دهم و رسالت هایشان را به رساله ها بکشم و حماسه هایشان را حماسه سرایی کنم.

***

استاد حکیمی در چهاردهم فروردین 1314 ( 1354ق)، در مشهد زاده شد.
حکیمی پس از سال‌ها تحصیل در حوزه، راه علمی دیگری برگزید.
فقه و اصول را رها کرد و آنچه در این باره نوشته بود، به آب شست.
حکیمی نه تنها در مشی فرهنگی، بلکه در سیره شخصی و جهت‌گیری اقتصادی نیز راه خویش را از بسیاری از حوزویان جدا کرد.

***

عمر نویسندگی استاد حکیمی در حدود پنجاه سال است. نخستین کتاب او در سال 1343 منتشر شد و او در طی این پنجاه سال، در حدود سی عنوان کتاب، به عربی و فارسی، فراهم آورده که همه آنها چند بار چاپ شده و برخی از آنها به عربی و اردو و اسپانیولی ترجمه گردیده است.
مهمترین کتاب او، مفصل‌ترین کتاب اوست؛ یعنی "الحیاه"، که با همکاری برادرانش تالیف شده که در دوازده جلد منتشر گردیده و از آن فراوان استقبال شده است. البته فراوان خریده شده، اما کمتر خوانده شده و کمتر از آن به کار بسته شده است.
دیگر آثار او، به فارسی است و اغلب آنها غیر اختصاصی و خوانندگانش را همه طبقات تشکیل می دهند.

***

استاد حکیمی نویسنده‌ای است زمان آگاه و جامعه باور و جوان فکر که با عنایت به مسائل این زمان و جامعه و جوانان قلم چرخاند. وی با آن پیشینه حوزوی و مطالعات فقهی و اصولی و فلسفی و تدریس کتاب‌های سنتی، گرداگرد آنها خط کشید و به طرف عینیت جامعه رفت و برای آن قلم زد. وی موضوع تالیفات خود را با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای جامعه انتخاب کرد و از تالیفات در موضوعات انتزاعی و ناکاربردی اجتناب ورزید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما