loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مثنوی هدایت نامه

5 (1)
موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

مثنوی هدایت نامه نخستین منظومه از مثنوی های شش گانۀ موسوم به "سِتۀ ضروریه" اثر رضاقلی خان هدایت، شاعر، ادیب و پژوهشگر برجستۀ عصر قاجار است. از این کتاب فقط یک نسخۀ خطیِ شناخته شده در ایران موجود است که ما آن را در بخش نسخ خطی کتابخانۀ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یافتیم و کوشش خود را صرف مهیاسازی آن کردیم. تنها نسخۀ خطی دیگر این اثر نیز در موزۀ بریتانیا نگهداری می شود.

کتاب "هدایت نامه" از دو جهت دارای اهمیت است. یکی به منزلۀ منظومه ای از دورۀ بازگشت ادبی که علاوه بر گردآوری گنجینۀ سترگی از واژگان و تعابیر ادبیات کهن و برخی اصطلاح های جدید، میزان تأثیرگذاری هریک از سخن سرایان بزرگ شعر فارسی را بر شاعری جوان و سخن شناس در این عهد بازمی نمایاند و دیرپایی و پیوستگی زبان و ادبیات ایران را نشان می دهد.

وجه دیگر اهمیت این کتاب، جایگاه فرهنگی و سیاسی سرایندۀ آن است. رضاقلی خان در دربار حسینعلی میرزا فرمانفرما، فرزند فتحعلی شاه قاجار و والی فارس، و پس از مهاجرت به تهران نیز در دربار محمدشاه و ناصرالدین شاه جایگاه ویژه ای داشت و مورد احترام بود. او در مدت پنج دهه حضورش در مرکز تحولات سیاسی و با وجود مناصبی چون سفارت، که امیرکبیر او را به آن گمارده بود، و چند سال نظامت و مدیریت دارالفنون و معاونت وزارت علوم و مربیگریِ مظفرالدین شاه در هنگام ولیعهدی وی، توانست در حد امکان از دسیسه چینی ها و زراندوزی های متداول ارباب قدرت دور بماند و از موقعیت خویش بی وقفه برای تحقیق و نگارش استفاده کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما