loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با کتب رجالی شیعه

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 53536 10003022
156,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب برای دانشجویان رشته علوم حدیث در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «کتب رجال شیعه» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. ضمناً این کتاب برای درس «آشنایی با علم رجال» در دوره کارشناسی ارشد قابل استفاده است.

این کتاب شامل یک مقدمه، درآمد و چهار فصل است.

بخش درآمد کتاب «آشنایی با کتب رجالی شیعه»، به ضرورت آشنایی با کتب رجالی، رابطۀ علم رجال و کتب رجالی ، انواع نگاشته های رجالی و تاریخچۀ تألیفات رجالی شیعه پرداخته است.

در بخش اصلی کتاب نیز اصول اولیۀ رجالی، اصول ثانویه، جوامع رجالی تبیین شده و همچنین کتاب های تحقیقی رجالی معرفی شده است .

فصل اول (اصول اولیۀ رجالی) شامل شش گفتار است :
1. آشنایی با رجال برقی؛ 2. آشنایی با رجال ابن غضایری؛ 3. آشنایی با اختیار معرفة الرجال؛ 4. آشنایی با کتاب الرجال شیخ طوسی؛ 5. آشنایی با کتاب الفهرست طوسی؛ 6. آشنایی با کتاب رجال النجاشی.
در این گفتارها مؤلف هر کدام از اصول و کتاب رجالی وی شناسانده شده است.

فصل دوم (اصول ثانویه) نیز در دو گفتار ، به معرفی دو کتاب «خلاصة الاقوال» و کتاب «الرجال» ابن داوود پرداخته است.

در فصل سوم (جوامع رجالی)، مولف پس از بیان شیوۀ تدوین جوامع رجالی، در شش گفتار، مهمترین جوامع رجالی و مؤلفان آن را معرفی کرده است. «منهج المقال استرآبادی»، «نقد الرجال تفرشی»، «جامع الرواة اردبیلی»، «تنقیح المقال مامقانی»، « قاموس الرجال شوشتری» و «معجم رجال الحدیث» خویی، عناوین این گفتارها هستند.

کتب تحقیقی رجالی در فصل چهارم معرفی شده اند:
این فصل با 3 عنوان : فوایدنگاری، قواعدنگاری و تک نگاری به معرفی سه سبک مختلف دربارۀ تألیفات تحقیقی در علم رجال پرداخته و در هر نوع، کتاب های مربوط را شناسانده است. برخی از این آثار عبارتند از: «جامع المقال» طریحی، «الرجال» بحرالعلوم، «عدة الرجال» مقدس کاظمی، «توضیح المقال» ملاعلی کنی، «سماء المقال» کلباسی، «هدایة المحدثین» کاظمی و... .

در بخش پایانی کتاب با عنوان «پیوست» ، شش نرم افزار مربوط به کتب رجالی معرفی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما