loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 53825 10003022
107,000 101,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر به عنوان منبع کمک درسی برای دانشجویان رشته های «تاریخ اسلام» ، «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» و «علوم اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و نیز دیگر علاقه مندان به مطالعات عاشورا پژوهی تهیه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه مندان نیز از آن بهره مند گردند.

این کتاب مروری بر شاخص ها و معیارهای ارایه گزارش تاریخی از واقعه عاشورا و تحولات صورت گرفته در این زمینه در طول ادوار تاریخی است. در این نوشتار سعی شده است گفتمان های مختلف از واقعه کربلا از دیدگاه افراد، گروه ها و شخصیت های مختلف همراه با گرایش های مختلف فکری و اعتقادی، مورد بحث و بررسی تاریخی قرار گرفته و گفتمان های تاریخی، عرفانی، عاطفی و ماورایی از این جریان توصیف گردد.

نویسنده ضمن ارایه تاریخچه ای از شکل گیری انواع گفتمان های ارایه شده و گزارش های مطرح شده از واقعه عاشورا، به سنخ شناسی این گزارشات و گفتمان ها پرداخته و متون فارسی ارایه شده در این زمینه از قرن چهارم هجری تا قرن دهم هجری را مورد مطالعه اجمالی قرار داده است. آن گاه به نوع گفتمان و گزارش شیعیان از واقعه کربلا اشاره نموده و رویکردهای اعتقادی و عاطفی شیعیان در این زمینه را بررسی کرده و ایجاد تحول در این قبیل از گفتمان ها و گزرارش های تاریخی را در بین شیعیان تحلیل نموده است. وی در همین زمینه به تأثیر اعتقاد به قدسی بودن اهل بیت(ع) و نیز رشد و گسترش اعتقادات صوفیانه در ارایه گفتمان و گزارش تاریخی از کربلا را نیز بررسی نموده است.

مقدمه
فصل اول: مبانی پژوهش
فصل دوم: نخستین گفتمان های گزارش واقعه کربلا
فصل سوم: سنخ شناسی گفتمان گزارش واقعه کربلا در آثار فارسی
فصل چهارم: توده گرایی تشیع امامیه و نسبت آن با تحول گفتمان گزارش واقعه کربلا...
فصل پنجم: رویکردهای اعتقادی به منزلت اهل بیت (ع) و نسبت آن با تحول گفتمان
فصل ششم: رشد و گسترش تصوف و نسبت آن با تحول گفتمان گزارش واقعه کربلا...
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
نمایه آیات و روایات
نمایه اعلام
نمایه موضوعات
نمایه کتاب ها
نمایه مکان ها
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما