loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 54097 10003022
70,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم حدیث (گرایش نهج البلاغه و تفسیر اثری) در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «پژوهشهای حدیثی در دوران معاصر» به ارزش 2 واحد همچنین به عنوان منبع قابل استفاده درس «نقد و بررسی آراء معاصران درباره حدیث» در دوره دکتری رشته علوم قرآن و حدیث تدوین شده است.

حدیث پیامبر اکرم (ص) پس از قرآن کریم، مهم ترین منبع دین اسلام و منطبق با اوامر خدای متعال در کتاب آسمانی مسلمانان است. دانشمندان مسلمان از صدر اسلام تا کنون به این مسئله توجه عمیق و گسترده ای داشته و حفظ حدیث و سنت نبوی را وظیفه دینی و اخلاقی خود تلقی کرده اند.

آثار و نوشته های بسیار و منابع حدیثی متعدد از سخنان پیامبر (ص)، بهترین شاهد بر تلاش خستگی ناپذیر دانشوران مسلمان در راه حفظ و احیای سنن بنیان گذار دین آنهاست. در دوران معاصر نیز این حرکت به شکلی گسترده تر ادامه یافته و بر تنوع پژوهشهای حدیثی افزوده شده است؛ آشنایی محققان غربی با منابع و مسائل حدیث اسلامی، بیش از پیش بر دامنه این مباحث افزوده و آن را به مرزهای خارج از جهان اسلام کشانده است.

کتاب حاضر در راستای معرفی چنین پژوهشهایی در حدیث اسلامی تألیف شده است؛ پژوهشهایی که طیف گسترده ای از دانشمندان مسلمان، اعم از شیعه و سنی، و نیز محققان غربی را در بر می گیرد. مهم ترین مباحث کتاب عبارت اند از: اعتبار شرعی حدیث، کتابت و تدوین، نقد حدیث، وضع و جعل حدیث، تاریخ گذاری روایات، رابطه قرآن و حدیث و تجدیدنظرطلبی در حدیث.

پیشگفتار
فصل اول: حدیث پژوهی در دوران معاصر؛ انگیزه ها و جریانات
فصل دوم: اعتبار شرعی حدیث (1)
فصل سوم: اعتبار شرعی حدیث (2)
فصل چهارم: کتابت و تدوین اولیه
فصل پنجم: نقد حدیث و معیارهای آن (1)
فصل ششم: نقد حدیث و معیارهای آن (2)
فصل هفتم: نقد حدیث و معیارهای آن (3)
فصل هشتم: وضع و جعل حدیث
فصل نهم: اعتبار نسخه های کتب حدیثی
فصل دهم: تاریخ گذاری روایات (1)
فصل یازدهم: تاریخ گذاری روایات (2)
فصل دوازدهم: نقل به معنا
فصل سیزدهم: رابطه قرآن و حدیث
فصل چهاردهم: تجدیدنظر طلبی در حدیث (1): جریانهای روشنفکری
فصل پانزدهم: تجدیدنظر طلبی در حدیث (2): جریان مدافعان سنت موجود
فصل شانزدهم: رویکردهای علمی حدیث پژوهی شیعه در دوران معاصر
منابع
نمایه آیات
نمایه روایات
نمایه اعلام
نمایه اصطلاحات
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما