loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران

5 (1)
موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب برای دانشجویان رشته باستان شناسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع درس «کتاب آرایی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است.

مولفین در این کتاب سیری تاریخی از هنر کتاب آرایی در ایران از صدر اسلام تا اواخر دوران قاجاریه را مورد توجه قرار داده اند و سعی کرده اند در قالب یک اثر آموزشی نقش آن را به دانشجویان و محققان باستان شناسی و هنر اسلامی ارائه کنند.

این کتاب هنر کتاب آرایی را در پنج فصل به مخاطبان خود ارائه کرده است که به ترتیب در بخش های صفحه آرایی، خط و کتابت، تذهیب و تشعیر، مصورسازی نسخ خطی و تجلید و آشنایی با ابزار کتاب آرایی تقسیم شده است.

ویسندگان در فصل اول از این کتاب به موضوع سیر تحول خط در زبان فارسی توجه ویژه نشان داده اند و انواع خطوط مانند کوفی، نستعلیق، شکسته نستعلیق، تحصیلی و ... را در آن بررسی کرده اند.

بررسی تاریخچه مصورسازی نسخه های خطی در دوره های اسلامی، سلجوقی، ایلخانی، تیوری و نیز بررسی مکاتبی چون هرات، شیراز، بخارا و تبریز در این زمینه در کنار بررسی تاریخچه حضور نقاشی در نسخ خطی نیز از دیگر بخش های قابل تامل در این جشنواره به شمار می روند.

مقدمه موزه ملی ایران
پیشگفتار
فصل اول: صفحه آرایی، خط و کتابت
فصل دوم: تذهیب و تشعیر
فصل سوم: مصورسازی نسخه های خطی
فصل چهارم: تجلید
فصل پنجم: مواد و ابزار کتاب آرایی
تصاویر
منابع
کتاب شناسی
نمایه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما