loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشنامه علوم قرآن - جلد چهارم: تفسیر؛ مبانی و منطق فهم

سلسله دانشنامه های قرآن شناسی - 1

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 55044 10003022
220,000 198,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جلد چهارم دانشنامه علوم قرآن در قالب پانزده مقاله به ارائه مباحثی درباره امکان فهم و لایه‌های معنایی قرآن، مباحث ماهوی تفسیر و تمایزات با اقران و نظائر تفسیر، و شرایط و لوازم آن پرداخته است.

مقاله نخست به (امکان فهم قرآن) اختصاص دارد که در آن دلائل امکان فهم و تفسیر قرآن و نبود منع شرعی در این زمینه ارئه شده و دلایل مخالفان بررسی و نقد گردیده است. کژفهمی متون وحیانی مهمترین آسیب در حوزه تفسیر است که علل مختلف داشته و به چند دسته تقسیم می­‌شوند. در مقاله (موانع و آسیبهای فهم قرآن) سه دسته موانع و آسیب­‌های روشی، مبنایی و غایی بررسی شده است.

چند معنایی یکی دیگر از مباحث بسیارمهم و بحث‌­برانگیز در حوزه علوم قرآنی است. این بحث در متون وحیانی دارای ساحت‌های مختلفی است، یکی از آن­ها ظاهر و باطن است. در مقاله (ظاهر و باطن قرآن) دیدگاه­‌های ظاهرگرایی، باطن­گرایی، و جمع بین ظاهر و باطن ، و نظریات مختلف وجودشناسانه و معرفت شناسانه (دلالت­گرا) در حقیقت بطون قرآن بررسی شده است. در مقاله (تفسیر) مباحثی در باره حقیقت تفسیر، دلایل و ابعاد نیاز قرآن به تفسیر، روش­ها و سبک­های تفسیری، منابع تفسیر معتبر و روند تدریجی تفسیر نگاری ارائه شده است.

دو موضوع تأویل، و جری و تطبیق نیز از دیگر ساحت­های مرتبط با چندمعنایی در قرآن است. در مدخل (تأویل) ضمن بررسی دید­گاه­‌های گوناگون درباره حقیقت تأویل، به ظابطه تأویل درست، اشاره شده است. در مقاله (جری و تطبیق) پس از ارائه گزارشی ازاقسام جری و تطبیق در ظاهر و باطن آیات، و دیدگاه‌­های مختلف در آن، چگونگی اجرا، معیارهای اعتبار و آسیب­های احتمالی آن تبیین شده است.

در مدخل (تدبر در قرآن) دیدگاه­های مختلف در حقیقت تدبر، گستره و لایه­‌های تدبر، روش­ها و موانع، حکمت و فواید تدبر بررسی شده است. ویژگی­های زبان قرآن، معناداری آن و دیدگاه‌­های مختلف باره وجود زبان خاص معنایی برای قرآن از جمله مهمترین مباحثی است که در مقاله (زبان قرآن) ارائه شده است.

مقاله (زبان­شناسی و قرآن) به گزارش مطالعات قرآنی زبان­شناسان در شاخه­‌های گوناگون علم زبان­شناسی: آواشناسی، ریشه شناسی (اشتقاق)، واژه­شناسی (دانش مفردات)، صرف، نحو، کاربرد شناشی، و معناشناسی اختصاص دارد.

در مدخل (هرمنوتیک و قرآن) ضمن گزارش مکتب­‌های هرمنوتیکی، نقش رویکردهای مختلف هرمنوتیک در فهم قرآن بررسی و نقد شده است. نشانه­‌شناسی به عنوان یکی از نظریات مهم در باره فهم متن و جزآن، سعی دارد به واسطه تحلیل نشانه‌ها، ابزارها و روش­های نوینی را برای بسط و گسترش فهم وتفسیر متون به دست دهد. در مقاله (نشانه­‌شناسی و قرآن) مباحثی در باره حوزه‌­های تأثیر گرایش‌­های گوناگون نشانه شناسی در تفسیر قرآن ارائه شده است.

در مقاله (منابع و ابزارهای تفسیر) انواع منابع نقلی، عقلی، تجربی، و شهودی، و نیز قواعد ادبی، اصولی، فقهی، کلامی و منطقی و فلسفی که در تفسیر اثرگذارند بررسی شده است. شرایط علمی لازم در تفسیر، شرایط کمال و تأثیر پیش‌­داشته‌­ها و بینش‌­ها از جمله مطالبی است که در مقاله (شرایط مفسر) ارائه شده است. درمدخل (قواعد تفسیر قرآن) شش گونه از قواعدی که در مراحل مختلف فهم و تفسیر : تشخیص قرائت، شناسایی مفردات و ساختار ادبی، توجه به قرینه­‌های متصل ومنفصل و فهم دلالت­‌های غیر مطابقی آیات اثر گذارند بررسی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما