loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الحارث الهمدانی صاحب رایة امیرالمومنین علیه السلام

ناشر موسسه کتاب شناسی شیعه (موسسه تراث الشیعه)

نویسنده محمدحسن محی الدین

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه تراث الشیعه

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 700

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

حارث همدانی یکی از یاران خاص امیرالمؤمنین علیه السلام، و از قاریان مشهور صدر اسلام است.وی قرائت قرآن را از امام امیرالمؤمنین علیه السلام و عبد الله بن مسعود روایت می کند. مؤسسه کتابشناسی شیعه کتابی از دکتر محیی الدین را دربارۀ حارث همدانی چاپ کرده است. این کتاب که دارای یک مقدمه، ده فصل و یک خاتمه است به شرح حال، معرفی خاندان حارث همدانی می پردازد.

نویسنده ضمن معرفی قبیلۀ همدان و تشیع این قبیله به معرفی حارث همدانی و ویژگی های خاص وی می پردازد. از جمله اینکه وی همچون مالک اشتر و کمیل بن زیاد مورد توجه و خطاب حضرت بوده است. در ادامه نامه ای از حضرت را به وی نقل کرده که بخشی از این نامه در نهج البلاغه هم نقل شده است.

نویسنده در فصل دیگری از کتاب با ذکر این نکته که حارث همدانی امکان خروج از کوفه و حضور در واقعۀ کربلا را نداشت به معرفی شهدای قبیلۀ همدان در کربلا پرداخته و آنان را نام برده است.

جایگاه حارث همدانی از دیدگاه علمای اهل سنت بخش دیگری از کتاب است که نویسنده جایگاه حارث را در آثار ۱۲ تن از علمای اهل سنت از جمله ابن سعد، مسلم، ابو حاتم رازی، سمعانی، ذهبی، و عسقلانی نقل کرده است.

دیدگاه علمای شیعه دربارۀ حارث همدانی بخش دیگری از کتاب است که نویسنده آن را از کتابهای رجال کشی، رجال طوسی، امالی طوسی، معجم رجال الحدیث، اعیان الشیعه و البیان طوسی نقل کرده است.

معرفی مشاهیر منسوب به حارث و همدانیان بخش دیگری از کتاب است که در این بخش ۴۷ تن از مشهورین منسوب به همدانیان و حارث و ده تن از علمای جبل عامل منسوب به حارث شناسانده شده اند.

در ادامه راویان و مشایخ حارث معرفی گشته اند.

خاتمۀ کتاب دربارۀ روایات حارث و فرزند وی در کتابهای اهل سنت است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما