loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دعوت در آلاسکا، دیدار در مشهد

ناشر کتاب نیستان

نویسنده غلامرضا آقایاری

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 184

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 55762 10003022
14,000 13,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مجموعه نمایشنامه «دعوت در آلاسکا، دیدار در مشهد» را باید در زمره همین دست از آثار مکتوب نمایشی دانست که بیش از ارزش درامتیک و اجرای نمایشی از منظر حس لطیف هنری در روایت قابل اعتنا و توجه است.

این نمایشنامه با اثری تحت عنوان «روایت آهنگر» شروع می شود. اثری برگرفته از مقاتل منسوب به امام حسین (ع). در این نمایشنامه خلاصه ای از آنچه در روز عاشورا بر امام حسین (ع) و اصحاب وی رفته است در قالب محکمه ای با حضور پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین علی (ع) از مقابل چشمان مخاطب می گذرد. شیوه روایت از زبان لشکریان و فرماندهان سپاه کوفه و تفصیل آنها در شرح آنچه بر سپاه امام حسین (ع) روا داشته اند، یکی از زیبایی های این متن است و در کنار آن ریزبینی نویسنده در بیان اینکه هر کس و به هر نحوی در کمک به لشکر کوفه در واقعه عاشورا نقش داشته است به سختی مورد عذاب واقع شد، به موضوع مسئولیت اجتماعی مومنان در جامعه نسبت به هم اشاره دارد. با این نگاه این نمایشنامه را در یک کلام مختصر می توان بازخوانی ساده و فشرده مقتل عاشورا در کنار اشاره های ظریف انسان شناختی از آن دانست.

دومین متن نمایشی این اثر که نام خود را به کتاب نیز داده است، روایتی است که در آن یک کانادایی در سفر به ایران قصد عزیمت به مشهد برای زیارت امام رضا (ع) را دارد و اذعان دارد که امام او را به این سفر دعوت کرده است. این متن نیز با طنازی و شیوه روایت خود علاوه بر ارزش های دراماتیک دارای حس معنوی خاص و بکری است.

نمایشنامه سوم از این کتاب نیز در فضای روایی سنتی به بازخوانی داستانی افسانه وار از رابطه سلطان، نگاهبان اسب های سلطنتی و فرزند نگاهبان می پردازد.

نویسنده در خلال چهار متن این کتاب، خود را به بسیار علاقه به کندکاو در تاریخ نشان داده و ابایی از مطالعه و پژوهش برای روایت صحیح خود ندارد. جدای از این وی در هر متن نوعی خاص از زبان روایی را با فخامتی ویژه مورد استفاده قرار داده است که این مساله نیز به قوت متن او افزوده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما