loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در محضر علامه طباطبایی: پرسش و پاسخ های تفسیری، اعتقادی و کلامی

5 (1)

ناشر موسسه فرهنگی سماء

گردآورنده کتاب محمدحسین رخشاد

تعداد صفحات : 481

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 5607 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
150,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تابستان ها برخی از دانش پژوهان تهرانی به نحوی خود را به دماوند می رسانند تا پس از اقامه نماز به امامت آیه الله جوادی شاید بتوانند یک سوال از انبوه سوالات خود را از ایشان بپرسند. این امر عطش جویندگان علم را به دسترسی به منبعی برای طرح سوالاتی که معمولا در کتاب های متعارف نیست نشان می دهد. حال اگر به شما بگویند که شما به استاد آیه الله جوادی یعنی علامه طباطبایی دسترسی دارید تا نه تنها یک سوال بلکه انبوهی سوال در حوزه های مختلف دین بپرسید چه حسی خواهید داشت؟ احتمال از شوق ذوق زده می شوید. کتاب در محضر علامه کتابی است که تا حدودی همین خواسته را برای شما شبیه سازی می کند. این کتاب ماحصل مدتها حضور نویسنده و جمعی از طلاب در جلسه پرسش و پاسخ با علامه طباطبایی در روزهای پنجشنبه و جمعه است. سرفصل های کتاب خود گویای تنوع موضوعاتی است که از ایشان سوال شده است:

۱. خداشناسی و توحید
۲. آفرینش جهان، انسان و وسائط و عوالم دیگر
۳. جبر، اختیار، بدا و سرتفاوت قابلیت ها
۴. وحی، نبوت، رسالت و امامت
۵. شرایع، ادیان و تاریخ انبیاء گذشته
۶. رسول اکرم
۷. مقامات معنوی و زندگانی ائمه
۸. علم امام و عصمت انبیا و اوصیا
۹. مباحث علوم قرآنی
۱۰. مرگ و عالم برزخ
۱۱. معاد
۱۲. پاره از معارف قران کریم
۱۳. اخلاق و عرفان
۱۴. مباحث منطقی-فلسفی
۱۵. مباحث گوناگون دیگر

همه این مباحث در ذیل ۶۶۵ سوال در یک کتاب ۲۵۶ صفحه ای جمع شده است. رمز این امر در خصلت شخص علامه طباطبایی نهفته است. اخیرا دکتر عبدالکریم سروش در یک سخنرانی، خاطرات خود از ایام حضور علامه در انگلیس برای معالجه در سالهای قبل از انقلاب را روایت کرده و یادآور شده که علامه طباطبایی اصولا فردی کم سخن بود و به سوالات تنها به مقدار حداقل مُکفی بسنده می کرد. این خصلت علامه در این کتاب به خوبی بروز یافته است. مرحوم علامه به هر سوال صرفا به قدر ضرورت پاسخ داده است. نکته جالب توجه میزان عجین بودن ایشان با قرآن است چرا که اکثر سوالات را با استناد به یک آیه از قرآن پاسخ داده اند. در معدود مواردی ایشان به خاطرات شخصی خود استناد کرده اند. مثلا از ایشان سوال شده که آیا جنیان پیامبر داشته اند؟ ایشان پاسخ می دهد که من از فردی که با جنیان ارتباط داشته همین سوال را کردم و آنها گفتند که نه، آنها پیرو ادیان رایج انسانها هستند با این فرق که در میان آنها اهل سنت وجود ندارد چرا که آنها در واقعه غدیر خم حضور داشتند و هنوز آن حاضران زنده اند!

با توجه به احاطه سوال کنندگان بر مباحث دینی، آنها تلاش کرده اند تا در برخی مواقع مثال های نقض مهمی بر دیدگاه های رایج بر شیعه را مطرح کنند که با پاسخ های درخور توجه علامه مواجه شده اند. مولف برای اینکه خواندن کتاب برای عموم مردم آسان شود، ترجمه همه آیات و احادیث ذکر شده به همراه منبع آنها را در متن و پاورقی کتاب آورده است.
منبع: الف کتاب (alef.ir/book)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما