loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقویم الادویه

ناشر ارمغان طوبی

نویسنده محمد بن علی طبیب اسفراینی

مترجم علی کلاتی

تحقیق و تنظیم کتاب علی کلاتی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 424

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب "تقویم الادویه" که با موضوع داروشناسی است، تالیف «فخر الدین محمد بن علی بن ابی النصر النیسابوری، ثم الاسفراینی»، از دانشمندان قرن هشتم هجری است. از زندگی و اساتید وی آگاهی در دست نیست، تنها می دانیم که او به جز این کتاب، سه کتاب دیگر در علم طب تالیف کرده است، یکی شرح الفصول الایلاقیه فی کلیات الطب، که آن آن کتاب از تالیفات شاگرد ابن سینا، شرف الدین سید محمد بن یوسف ایلاقی و دوم کتاب المیامیر فی الطب، و سوم شرک کتاب النجاه ابن سینا.
تقویم الادویه در دو باب تنظیم شده است؛ باب اول داروها و غذاهای مفرده و باب دوم داروهای مرکب. هدف فخر الدین از تالیف این کتاب، تهیه منبع و ماخذی جامع در دارو شناسی بوده تا خواننده بتواند در یک کتاب داروها را با ویژگی های مختلف مانند انواع آن، برگزیده آن، مزاج آن، اندازه مصرف، منافع، ضرر ها، مصلح و بدل آن را بشناسد.
وی که جای خالی این کتاب را حس می کرده، داروهای رایج در شهرهای فارس را برای معرفی در کتابش برگزیده. فخرالدین، تقویم الادویه را براساس کتاب های پزشکی پیش از خود مانند الجامع ابن بیطار، المنهاج ابن جزله، اختیارات بدیعی، قانون، الحاوی، النجیبیات نجیب الدین سمرقندی، قرابادین قلانسی، ادویه خجندی و الموجز تالیف نموده است.

این کتاب ترجمه تقویم الدویه است که توسط آقای علی کلاتی ترجمه گردیده. در ترجمه این کتاب برای آشنایی خواننده با طب اسلامی، روایات طبی ائمه علیهم السلام نیز در پاورقی درج شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما