loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سفره اطعمه میرزا علی اکبرخان کاشانی (آشپز مخصوص ناصرالدین شاه)

مجموعه احیای متون 9

5 (1)

ناشر سفیر اردهال

نویسنده علی اکبر کاشانی

تصحیح و تعلیق سید محمد میرکاظمی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 110

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب «سفره اطعمه» تألیف میرزا علی اکبر خان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین شاه قاجار است و از فحوای مطالب و تبویب اثرش برمی آید که نه تنها در فن آشپزی صاحب مهارت و هنر بلکه انسانی فرهیخته و فاضل بوده است.

اطلاعاتی که درباره پیشینه اثر مذکور ذکر شده، از این قرار است: دکتر تولوزان فرانسوی که در آن زمان حکیم باشی دربار ایران بوده جهت تطبیق شیوه مداوای خود با سنن ایرانی و توفیق در معالجات، خود را نیازمند اطلاع از شیوه تغذیه ایرانیان و ترکیبات غذاهای معمول آن زمان یافت، لذا از میرزا علی اکبر خان خواست که رساله ای جامع در شرح غذاها و اجزا و شیوه ترکیب مواد، نیز در باب تهیه آشامیدنی ها و خوراکی های معمول ایرانی تدوین کند.

اصل این کتاب که مشخص نیست دست خط مولف است یا از آنِ کاتب دیگر، به خط نسخ زیبا و خوانا ولی نه چندان هنری در هشتاد و پنج صفحه رقعی کوچک نگاشته شده است.

دکتر تولوزان در بازگشت به پاریس این رساله را با خود از ایران برد و سال های بعد رضا قوام نژاد آن را در مجموعه شخصی فردی به نام ایکوسکی یافت و از آن عکسی تهیه کرد و در اختیار بنیاد فرهنگ گذاشت.

اما اثر پیش رو نخستین بار است که به شکل امروزین منتشر شده و نسخه ای که مبنای تصحیح و چاپ کتاب قرار گرفته، تفاوتی با نسخه مخطوط ندارد و متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شماره 323320 و از مجموعه اهدایی دکتر منوچهر اقبال است.

متن کتاب در سال 1301 قمری مصادف با 1259 هجری شمسی یعنی حدود 130 سال قبل نوشته شده و لذا متن از معیارهای گفتاری و نوشتاری زمان ما چندان دور نیست و جملات و مطالب به سهولت قابل فهم است.

از طرفی کاتبان متعدد هم به نسخه نویسی این کتاب نپرداخته اند که نیازمند تطبیق و قدم گذاشتن به عرصه تصحیح انتقادی متن باشد، هم اینکه کتاب به خوبی از آسیب های طبیعی به دور مانده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما