loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حریم خصوصی در حقوق کیفری اسلام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 56641 10003022
90,000 81,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب با مطالعه ادبیات مرتبط با حریم خصوصی، مفهوم شناسی کاملی از حریم خصوصی در دو حوزه حقوق اسلامی و حقوق غربی انجام شده و دلایل اهمیت توجه به حریم خصوصی در دوره معاصر توضیح داده شده است.

با توجه به این که عدم بحث مستقل از حریم خصوصی و خلوت در تألیفات و بحث های فقهی می تواند به عنوان ایرادی بر حقوق اسلامی مطرح شود، در این کتاب نویسنده تلاش کرده به این شبهه پاسخی تحلیلی بدهد که نوع گفتمان شریعت در خصوص حریم خصوصی متفاوت است و تفاوت رویکرد یا زبان، نباید به بی توجهی به اهمیت خلوت و حریم خصوصی تعبیر شود. به همین منظور راهبردهای حقوق کیفری اسلامی در حمایت از حریم خصوصی بررسی شده است. در عین حال با اشاره به چالش ها در این زمینه، افق جدید برای توسعه بحث درباره حریم خصوصی فراروی محققان گشوده شده است.

حریم خصوصی حیطه ای از زندگی افراد است که دیگران حق ورود به آن یا اطلاع یافتن از آن را بدون رضایت و اجازه صاحب قلمرو موصوف نخواهند داشت. محل سکونت افراد، اطلاعات، ارتباطات، تفکرات و عقاید و حتی جسم ایشان نیز در این قلمرو جای دارد.

البته این نکته نباید مغفول گذارده شود که حدود و محتوای آنچه که خصوصی قلمداد می شود در میان فرهنگ ها، جوامع و افراد گوناگون متفاوت است. مثلاً مفهوم و مصادیق حریم خصوصی در جامعه ای که فرهنگ غالب آن بر حسب اعتقادهای مذهبی یا غیر مذهبی شکل گرفته، دارای تفاوت های اساسی خواهد بود.

اگر حریم خصوصی را به حق انسان بر تنها بودن و به دور از چشم و نگاه کنترل کننده دیگران و رها از تجسس و تفتیش دیگران زیستن تعریف کنیم، می بینیم که در شریعت اسلامی نه با عنوان حق حریم خصوصی بلکه با عنوان حفظ کرامت نفس و شرافت آدمی و حفظ حیا و عفت حق حریم خصوصی مطرح شده است. بنابراین می توان گفت هم در حقوق و هم در اسلام حمایت هایی از حق حریم خصوصی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما