loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هسته ی آتش فشانی سینما

ناشر ساقی

نویسنده بهروز افخمی

سال نشر : 1379

تعداد صفحات : 100

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب دربرگیرنده 9 مقاله از بهروز افخمی است که شامل نوشته ها و نقدهای سینمایی وی می باشد.
افخمی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به این نکته که از عمر بعضی از این مقالات بیش از ده سال می گذرد، می نویسد: «من به خطوط اصلی آنچه در این مقالات نوشته ام، هنوز اعتقاد دارم.» او کتابش را به سید مرتضی آوینی تقدیم می کند و می نویسد: «دوست دارم هر چیزی را که در این کتاب خوب است و دلنشین است و دروغ نیست، پیشکش کنم به استاد جوانمرد و جوان بخت و جوان روح همه بچه های روایت فتح، سید مرتضی آوینی، که اگر قابل باشم استاد من هم هست.»

یکی از مهم ترین مقالات این کتاب «هسته آتش فشانی سینما» است که عنوان کتاب هم به آن اشاره دارد. افخمی در این مقاله سعی می کند «رئوس کلی یک نظریه نانوشته اما مقبول را پیرامون خواص ذاتی سینما و روش استفاده از آن» را شرح دهد. مقاله «بحران در سینمای ایران» و یادداشت «با ابراهیم حاتمی کیا» هم از دیگر قسمت های جذاب کتاب است. افخمی در پایان یادداشت اش درباره حاتمی کیا می نویسد: «قبلا گفته ام و از تکرار آن ابایی ندارم که هر مملکت کافی است فقط یک فیلمساز مثل تو داشته باشد. تا به خاطر آن به خود ببالد و به دنیا فخر بفروشد.» او سپس ادامه می دهد: «اما ما یک مملکت نیستیم، بلکه پیش قراولان امتی یک میلیارد نفری هستیم. همین لازم می آورد که بیش از یک فیلم ساز مثل تو داشته باشیم. پس فقط می توانم دعا کنم که که خدا زیادت کند، یعنی عمرت را طولانی و پر برکت قرار دهد و از امثال تو فیلم سازان دیگری نصیب ما بفرماید.»

از مقاله های دیگر این کتاب می توان به «داشتن و نداشتن»، «هلاک عقل به وقت اندیشیدن»، «واقعیت و سینما»، «قبض دائمی و بسط ناپذیر نقد فیلم»، «آن دنیای دیگر»، و «تاریک خانه نظریه پردازی» اشاره کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما