loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 60: دکتر علی شریعتی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده روح الله حسینیان

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 106

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 6125 10003022
40,000 38,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

شریعتی که بود؟ چه می گفت و چه کرد؟ سؤالاتی است که پاسخ آن بسیار سخت است .بی شک شریعتی از پیچیده ترین موضوعات تاریخ انقلاب اسلامی است که قضاوت در مورد آن بسیار مشکل است و این مشکل ریشه در پیچیدگی شخصیت شریعتی دارد. شریعتی روح عصیان گر نسلی بود که از بودها خسته و به دنبال بایدهامی گشت ؛ نسلی که از ماتریالیسم بریده شده بود و به دنبال متافیزیکی می گشت که روحش را آرام کند؛ نسلی که مارکسیسم را در حزب توده و گروه های چپ گرا تجربه کرده بود و از همه ناامید به دنبال اسلامی می گشت که انقلابی بودن خود را هم حفظ کند؛ نسلی که از لیبرالیسم و غرب سخت سرخورده شده بود و از سنت سخت وحشت داشت و به دنبال اسلامی نو می گشت تا هم پاسخی به ندای درونش باشد و هم به نیازبرونش . شخصیت ، گفتار و اعمال شریعتی مجموعه ای از اضداد بود که اگر کنهش وارسی نشود، هم می شود او را متجدد غرب گرا دانست و هم مسلمان سنت گرایش خواند، هم می شود در اثبات سنی بودنش دلیل آورد و هم در تعصب شیعی اش استدلال کرد.درکلامش ده ها دلیل بر ضدیتش با روحانیت یافت می شد و ده ها دلیل به هواداریش ازروحانیت و... به همین خاطر بود که آیت الله بهشتی وی را «یک جستجوگر در مسیر شدن »می دانست . او دکتر را چنین توصیف می کرد: «دکتر از دید من ، از اندیشه های آمیخته به مکتب های اروپایی و نو، یا عرفان ایران زمین و هند یا آمیزه های دیگر همواره به سوی شناخت اسلام زنده ی سازنده ی پیش برنده ی خالص تر حرکت می کرد» و به عبارتی دیگر «دکتر همواره رو به اصالت اسلامی پیش می رفت .» مجموعه ی تحولات شخصیتی و فکری شریعتی قضاوت در مورد وی را بسیارسخت می کند و واکاویی همه جانبه را در خانواده ، شخصیت ، زندگی و آثار او می طلبد؛با این حال به این بهانه نمی شود از نقش شریعتی در انقلاب اسلامی سخن نگفت . برای نزدیک تر شدن به شناخت شریعتی چند موضوع که شایسته ی طرح است در این کتاب ، مورد بحث قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما