loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد)

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده سید حسین نصر

مترجم عبدالرحیم گواهی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 195

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 6250 10003022
45,000 40,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد) نوشته سید حسین نصر است و با ترجمه عبدالرحیم گواهی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. کتاب انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد) در برگیرنده چهار فصل: "صورت مسئله" ، "علل عقلانی و تاریخی" ، "برخی اصول متافیزیکی مرتبط با طبیعت" و " بعضی کاربردهای خاص در وضعیت فعلی"می باشد که پس از پیشگفتاری بدان ها پرداخته شده است.

دکتر نصر با نگاهی جامع به بررسی مقام طبیعت در ادیان گوناگون توحیدی و ابراهیمیِ مسیحیت و یهود پرداخته و بشر امروزی را به خاطر بی اعتنایی به مقام قدسی طبیعت و هتک حرمت آن شدیداً مورد انتقاد قرار می دهد. دکتر نصر با رجوع به تاریخ علم و فلسفه به مواضع و باورهای ادیان گوناگون در رابطه با طبیعت می پردازد، ولی تکیه بر اخلاقیات و اصول اخلاقی را برای رهایی از بحران محیط زیست کافی نمی بیند، بلکه رهنمودهایی جهانشمول مبتنی بر نگرش عرفانی برای محیط زیست ارائه می دهد.

او معتقد است که انسان نمی تواند محیط زیست خود را نجات دهد مگر از طریق بازیابی ارتباط میان آن روح الهی و آگاهی دوباره نسبت به کیفیت مقدس آثار و افعال آن صانع متعال. کتاب انسان و طبیعت دکتر نصر پاسخ قانع کننده ای بر دو نگرش عمده اندیشمندان غربی بر بحران حاکم بر رابطه انسان و طبیعت است که از اوایل قرن بیستم مقبولیت عام یافته است.
نخست بینشی است که معتقد است علوم و صنایع جدید به همراه دستاورهای حیاتی وبسیار مفیدی که برای جامعه بشری داشته اند، نتایج و اثرات منفی نیز به بار آورده اند و این امر اجتناب ناپذیر است. نگرش دیگر تجاوز انسان تجددزده را بر حریم قدسی طبیعت از بُعد اقتصادی آن می نگرد و آن را به تحلیل های سطحی و شعارگونه ای همچون افسار گسیختگی بشر امروزی و حرص و آز نظام سرمایه داری تقلیل می دهد. او معتقد است که بشریت برای مدرن شدن و متجدد گردیدن ، تمام توجه خود را به بیرون و خارج از وجود خویش معطوف داشته و این برون هشتگی بینوایی، حالت درونی نفس کسانی است که اعمال خود آنها موجب چنین بحران زیست محیطی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما