loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 66: خانه زاد شاه (زندگی و فعالیت های امیراسدالله علم)

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده زهرا کرمانی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 178

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

با بررسی تاریخ انقلاب اسلامی ایران طرح آغازین نام و مرام امام خمینی (ره) در جامعه را می توان در دو واقعه ی تاریخی مشاهده نمود: لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی و قیام خونین 15 خرداد 1342. در کنار نام رهبر کبیر انقلاب انقلاب اسلامی ، بالطبع ، نام اسدالله علم که در آن دوران، نخست وزیر رژیم ستم شاهی بود نیز با این وقایع گره خورده است. اسدالله علم ، طراح لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و مسبب اصلی فاجعه ی 15 خرداد بود؛ چه او بود که فرمان سرکوب وحشیانه و خونین مردم را در آن روز صادر نمود. علم، پسر شوکت الملک خان بیرجند و یار غار انگلیس ها بود. او به واسطه ی جایگاه پدر به دستگاه رژیم متصل شد و خیلی زود، پله های ترقی را پیمود. بسیاری ، علت اصلی پیشرفت خیره کنندهی او را خشونت و بی رحمی او در برخورد با اطرافیان و چاکرمآبی بی نظیرش در رفتار با محمدرضا پهلوی می دانند. او در نهایت تزویر، حتی تصمیمات ابلهانه و ناشی از کم هوشی شاه را دقیقات اجرا می کرد.
آن چیزی که محمدرضا در اطرافیان خود می جست و نمی یافت. در وجود علم به تمامی یافته بود و به همین خاطر، علم تا مقام وزارت دربار هم ارتقا یافت. البته نباید از نظر دور داشت که علم حقیقتا محمدرضا را دوست می داشت و ابراز وفاداری اش صادقانه بود اما طبیعی است که رسیدن به مقامات بالاتر دولتی را نیز از نظر دور نمی داشت. او در پس تمام این کوشش های نوکرمآبانه، چیزی را جز جلب رضایت و توجه محمدرضا نمی طلبید و حتی پس از آنکه در سال های پایانی عمر، مورد بی مهری شاه قرار گرفت نیز لب به اعتراض نگشود. این کتاب که یکی از مجموعه آثار «دانستنی های انقلاب برای جوانان» است، سیر اوج گیری و سقوط علم را در سال هایی که جرقه های آغازین نهضت امام خمینی (ره) زده شد، بررسی می نماید. چینش و اسامی فصول این کتاب به ترتیبی است که خواننده این سیر را کاملا احساس می کند.
فصل اول کتاب با عنوان «خان زاده ی بیرجند» به سال های حضور علم در خانواده ی پدری اشاره دارد. در فصول دوم و سوم با عناوین «در تکاپوی قدرت» و «عرض ارادت به شاه با شلیک گلوله به مردم» ، چگونگی حضور او در دربار محمدرضا و نحو ه ی تداوم آن، بررسی شده است. فصل آخر، با عنوان گویا و سنجیده ی «یخبندان باورها» ، به دوران زوال اقتدار و صلابت علم و دروان بی مهری محمدرضا به علم و «دوران مرگ» یا «مرگ دوران» علم اشاره می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما