loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی

ناشر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نویسنده محمدعلی تسخیری

مترجم محمد مقدس

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 152

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «دربارۀ وحدت و تقریب مذاهب اسلامی» در چهار فصل تهیه و تنظیم شده است:

عنوان فصل نخست کتاب «اسلام و وحدت» است که طی آن نویسنده به سه موضوع اشاره می کند: 1. وحدت رمز پیروزی؛ 2. نماز جمعه الگوی جامعۀ اسلامی؛ 3. نقش حج در تحکیم وحدت اسلامی.

نویسنده در فصل دوم به «محورهای وحدت» می پردازد و در اینجا نیز سه نکته را مورد توجه قرار می دهد: 1. جایگاه علمی اهل بیت (ع) در میان امت اسلامی؛ 2. جلوه های عینی علوم اهل بیت (ع)؛ 3. آیت الله سید مححمد تقی حکیم؛ الگویی فکری در زمینه تقریب.

نویسنده فصل سوم را به موضوع «انقلاب اسلامی و وحدت» اختصاص می دهد و موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهد: 1. نزاع انقلاب اسلامی و دشمنان آن درباره وحدت اسلامی؛ 2. وحدت اسلامی با الهام از مناسبت تولید پیامبر (ص)؛ 3. توطئه های استعماری علیه انقلاب و وحدت؛ 4. تفاهم بر گرد اصول فقه راهکار تقریب؛ 5. تقریب در مراتب دلایل اجتهادی.

آیت الله تسخیری در ­­­­فصل پایانی کتاب «تقریب» را «راه تحقق وحدت» معرفی می کند و در ادامه، شیوه ها و ادبیات تفاهم و تقریب را مورد بررسی قرار می دهد. سپس، استراتژی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر می شمارد.

یکی از راه های تحقق وحدت، گفت و گو است. نویسنده در فصل چهارم، «شرایط و ادبیات گفتگو از دید قرآن» را مورد توجه قرار می دهد و به برخی از این روش ها اشاره می کند که عبارتند از: 1. فراهم آمدن مقدمات گفت و گو؛ 2. دو طرف گفت و گو از شرایط لازم نظیر آگاهی و دانش برخوردار باشند؛ 3. موضوع گفت و گو باید واقعی و عینی باشد؛ 4. فضای گفت و گو مثبت باشد؛ 5. از شیوه های مثبت گفت و گو نظیر انعطاف پذیری، عدم تعصب در روش ها و گزینش بهترین راه ها پیروی شود؛ 6. هدف، وصول به گستره های مشترک میان دو طرف باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما