loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازشناسی تربیت جنسی با رویکردی اسلامی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

این کتاب که ساختار آن نشان می دهد به صورت پایان نامه تدوین گردیده است تشکیل شده از ۶ فصل است. در هر فصل پژوهشگر تلاش کرده تا با رجوع به تعاریف و مفاهیم غربی و مقایسه آن با دیدگاه های اسلامی به سراغ احادیث و فتاوای فقهی مرتبط با تربیت جنسی و ازدواج و انحرافات جنسی برود اما ضمن حفظ ساختار علمی متن، روانی آن نیز تا حد زیادی حفظ شده است.

بعد از ذکر شناسه و کلیات پژوهش در فصل اول، کاوشی در برخی از آموزه های عمومی و مبانی نظری تربیت جنسی در اسلام در فصل دوم مورد بحث واقع شده است. و ضمن طرح رویکردهای تفریطی و افراطی و متعادل به مسائل جنسی، گرایش ها و نیازهای غریزی و فطری انسان و چگونگی هدایت غریزه جنسی در اسلام در قالب هایی مثل سفارش به ازدواج و مذمت شیوه های رهبانی و گوشه گیری، تعیین وظیفه برای والدین و خویشتن داری بحث شده و در ادامه پیوستگی احکام حقوقی و اخلاقی در اسلام، آزادی در روابط جنسی و مقایسه چگونگی هدایت غزیزه جنسی در جوامع اسلامی و غربی، ارزیابی اصل آزادی جنسی در جوامع اسلامی و غربی، تطبیق آزادی بر آزادی جنسی در غرب، آموزه های دینی در مسئله حجاب و آراستگی و پیوند آن با تربیت جنسی بحث های انتهایی این بخش را تشکیل داده است.

فصل سوم آموزه های دینی در مسئله ی حجاب و آراستگی و پیوند آن با تربیت جنسی است. از بخش های جالب این فصل عزم جدی دین ستیزان برای حجاب زدایی است که در قالب بازخوانی طرح محمد آرکون برای اخراج دانش اموزان محجبه از مدارس فرانسه و زولمای خلیل زاد برای جعل احادیث برای حذف حجاب از سر زنان و دختران مسلمان است و مولف در ادامه با طرح جایگاه زیبایی و آرایش از منظر رسول اکرم و دستورهای سلبی پیامبر در باره ی آراستگی بخش های کم تر بازخوانی شده ای از دستوارات ایشان در ضرورت و حدود آرایش و زیبایی را بازخوانی کرده است.

فصل چهارم اهمیت و حساسیت تربیت جنسی در نوجوانی است که به بازخوانی چالش آشنایی با بلوغ و تازه های آن، پرداخته است. از نوآوری های این بخش طرح پرهیز از سرزنش و توبیخ گناهکار و بدکاره ضمن اجرای حدود شرعی است که کم تر مورد توجه قرار می گیرد. در ادمه عوامل درونی و بیرونی مهار گرایش جنسی و وظایف مدرسه، خانواده، گروه های دوستان و محیط در این مورد بررسی شده و در انتهای فصل نیز پیشنهاداتی برای صدا و سیما نگاشته شده است که البته بیشتر جنبه ی تحقیقی و فکری دارد.

فصل پنجم ازدواج: ایمن ترین بستر در نظام تربیت جنسی اسلامی است که با بررسی ازدواج موقت و دائم، به طرح مسائل جنجالی ازدواج موقت و پاسخ گویی به اشکالات مخالفین پرداخته است. که با توجه به زن بودن نگارنده مطالعه این فصل اهمیت بیشتری می یابد.

فصل پایانی، آسیب شناسی تربیت جنسی است که با معرفی انواع شش گانه انحرافات و راه های پیش گیری و رویارویی با آن پرداخته شده است.

رجوع مکرر به آیات و احادیث و فتاوی فقها جزء ویژگی های این کتاب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما