loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنگ نرم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 7241 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

دکتر احمد حسین شریفی کتابی با عنوان «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» را به رشته تحریر درآورده اند. آن کتاب بیشتر به منظور شناخت ماهیت فتنه و فتنه گرانی بود که حوادث بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را پدید آوردند. اما جز در مواردی اندک، به فعالیت های دشمنان بیرونی علیه جمهوری اسلامی، اشاره ای در آن نبود. به همین دلیل، در ادامه آن مسیر لازم بود کتابی در خصوص فعالیت های دشمنان و مخالفان خارجی نظام جمهوری اسلامی، نگاشته شود. بنابراین، کتاب «جنگ نرم» به یک معنا مکمل کتاب «موج فتنه» است: موج فتنه به تحلیل فعالیت های مخالفان و دشمنان داخلی نظام جمهوری اسلامی می پردازد و «جنگ نرم» به تبیین فعالیت های دشمنان بیرونی. به اعتقاد نگارنده، فتنه 88 علی رغم پیچیدگی و عمق آن، تنها لایه ای از جنگ بسیار عظیم و پیچیده ای است که از سوی دشمنان، علیه اسلام و جمهوری اسلامی بیش از دو دهه است که آغاز شده است. غفلت از ابعاد مختلف این جنگ، به قیمت از دست دادن هویت اسلامی و دینی مردم ما و در نتیجه تضعیف اسلام در سراسر دنیا تمام خواهد شد. مؤلف در این کتاب کوشیده است گوشه ای از فعالیت های خزنده دشمنان در حوزه های مختلف را نشان دهند. کتاب حاضر بیشتر درآمدی بر جنگ نرم است. نما و فضایی کلی از جنگ عظیم و همه جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی را نشان می دهد.
کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است:
فصل نخست به تبیین برخی مباحث مقدماتی و مفهوم شناسی در حوزه جنگ نرم می پردازد و افزون بر تعریف جنگ نرم، نیم نگاهی به تاریخچه آن و واژگان هم افق آن نیز داشته است. در این فصل همچنین کوشش شده است اهمیت این نوع جنگ در مقایسه با جنگ های سخت و نیمه سخت نشان داده شود.
فصل دوم به یک معنا به مبانی نظری و فکری جنگ نرم غرب علیه جمهوری اسلامی را مورد تحلیل قرار می دهد. در این فصل چرایی تقابل غرب با نظام جمهوری اسلامی را مورد تحلیل قرار گرفته است. به نظر نگارنده، تحلیل هایی همچون «قطع دست غربیان از منابع ملی کشور»، «ورود ایران به حریم علوم و فنون ممنوعه» یا «تهدید دوستان غرب از سوی ایران» هر چند همگی بهره ای از حقیقت دارند؛ اما پاسخ صحیح به چرایی تقابل میان غرب و جمهوری اسلامی را باید در نوع باورها و ارزش های حاکم بر این دو نوع نظام جستجو کرد. مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی این دو نوع نظام با یکدیگر سازگاری ندارند. به همین دلیل از نظر فکری و نظری هرگز آشتی پذیر هم نیستند. و به اعتقاد نگارنده این تنازع و تقابل تا زمانی که نظام لیبرال دموکراسی، با مبانی شناخته شده خود، در جهان وجود داشته باشد، برقرار خواهد بود.
فصل سوم به معرفی اجمالی ابزارهای مختلف جنگ نرم و کارکردهای تهاجمی آنها می پردازد: ابزارهایی از قبیل روزنامه ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، ایمیل، نشریات عمومی، رمان و داستان های کوتاه و بلند، فیلم و سینما، سرگرمی های کودکان، بازی های رایانه ای، پویانمایی، اسباب بازی، نمادها و مدها، ورزش و همچنین مقررات بین المللی همگی از ابزارهای جنگ نرم معرفی شده اند. البته روشن است که این مسائل همگی ابزارند و به خودی خود مورد ارزش گذاری قرار نمی گیرند. به همین دلیل می توان و می باید در جهت ترویج حقیقت و دفاع از اسلام نیز مورد بهره برداری قرار گیرند.
فصل چهارم کتاب با عنوان «ابعاد جنگ نرم» مفصل ترین و به یک معنا مهم ترین فصل کتاب است. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مدت ها است که جنگی «عظیم» و «همه جانبه» علیه انقلاب اسلامی ایران شروع شده است. دشمنان انقلاب در این جنگ با استفاده از همه ابزارها و شگردها و از همه روزنه های ممکن، سعی می کنند به انقلاب ضربه وارد کنند. نگارنده کوشیده است در این فصل ابعاد سی و دوگانه ای از جنگ نرم را در هفت حوزه و قلمرو دینی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و عاطفی به اختصار نشان دهد. البته روشن است که پرداختن تفصیلی به هر کدام از این ابعاد خود نیازمند کتاب و بلکه کتاب های متعدد است. به عنوان نمونه، نویسنده پیشتر درباره یکی از ابعاد دینی جنگ نرم، یعنی «بعد دین سازی» تحقیقات نسبتاً مفصلی داشته و حاصل آنها را در کتابی با عنوان «درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان های کاذب» عرضه کرده است.
در واپسین فصل کتاب با عنوان «راه های مقابله با جنگ نرم» با توجه به ابعاد پیچیده جنگ نرم به ارائه راه کارهای نوزده گانه ای برای تقابل با این جنگ عظیم پرداخته شده است. هر چند در بسیاری از موارد روی سخن نویسنده در این فصل با مسؤولان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری جامعه بوده است؛ اما آشنایی با این راه کارها برای همه خوانندگان افزون بر اینکه به خودی خود مفید خواهد بود، موجب می شود این مسائل به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود و شاید مسؤولان مربوط نیز در تحقق آنها تلاش بیشتری نمایند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما