loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفتارهایی پیرامون تحول در علوم انسانی

ناشر فجر ولایت

نویسنده سید محمدمهدی میرباقری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 151

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در نظر مولف کتاب سه احتمال در علوم انسانی ـ اسلامی وجود دارد: 1ـ ترکیب تجربهی قطعی با وحی قطعی؛ 2ـ تفکیک علوم انسانی ـ اسلامی و غربی در حوزهی تئوریهای بنیادین؛ 3ـ نگاه نظام گرا؛ ایشان ضمن بیان این احتمالات، احتمال سوم را برگزیده اند. همچنین به راه کارها و چگونگی ایجاد تحول اشاره کرده اند که 1ـ ایجاد نهضت نقد؛ 2ـ تولید نرم افزار در روش نقد؛ 3ـ تعیین شاخصه های اسلامیت؛ سه بخش از آن است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در بخش دیگری از این کتاب به یکپارچگی تمدن غرب و مقابلهی آن با اسلام اشاره می کنند، آنگاه نسبت بین عقلانیت و تمایلات و همچنین انگیزه و انگیخته را بررسی می کنند، سپس انقلاب را در جبههی فرهنگ عمومی موفق ارزیابی می نمایند، اما آن را در ایجاد عقلانیت تخصصی همبافت با تمدن اسلامی، در آغاز راه می بینند. در این بحث عقلانیت مدرن ریشهی چالش های سیاسی و ضعف های اجرایی معرفی می شود، سپس علائم شکست تمدن غرب بررسی شده و نکات مهم برای رسیدن به عقلانیت اسلامی، نقطهی شروع این حرکت و بحث های ریشه ای آن معرفی می شود.
مولف در این کتاب به ضرورت تحول در سازمان علمی کشور و به ویژه حوزه توجه داده اند. این ضرورت را به علت فراگیری تمدن غربی و مبارزه ی همه جانبه ی آن با تدین و به خصوص اسلام می دانند. هم چنین تأسیس نظام مبارک جمهوری اسلا می و انتظارات داخلی و خارجی از آن را علت دیگر ضرورت معرفی می کنند. ایشان سه رویکرد را در پاسخ گویی به مطالبات جدید بر می شمارند: 1ـ پذیرش تجدد و اصلاح قرائت دینی؛ 2ـ مدرنیته ی اسلامی؛ 3ـ ایجاد تمدن اسلامی؛ ایشان ضمن نقد دو رویکرد اول و دوم، ضرورت انتخاب رویکرد سوم را اثبات می کنند. ایشان مدرنیته را یک سیستم واحد به -هم پیوسته می دانند که با اسلام حداکثری قابلیت جمع ندارد و اجزاء هر کدام از این دو نظام، تناسبی با نظام دیگر ندارد. بر این اساس حوزه ی علمیه را دارای ظرفیت پرچمداری تمدن اسلامی می دانند که باید در پژوهش، آموزش و تبلیغ، تعالی ظرفیت و روش ایجاد کند. دانشگاه نیز در این دیدگاه باید از موضع مصرفی به موضع تولیدی بگراید و تئوری های متناسب با آرمانهای اسلامی تولید کند و در کنار حوزه به یک سازمان بزرگ علمی مبّدل شوند و گردش عملیاتی هماهنگ داشته باشند.
تحلیل جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی و چشم انداز آینده آن از دیگر بخش های مهم این کتاب می باشد. در این بخش بیان می شود که این انقلاب به عنوان سر فصل و نقطه عطف جدیدی از تقابل تاریخی حق و باطل، نیازمند ارائه راه کاری نوین، ازجمله تحقق امنیت و عدالت همه جانبه است و به خصوص باید بتواند از عقلانیت سکولار عبور کند و عقلانیت اسلامی را به جامعه بشری تقدیم نماید. در این صورت است که فرهنگ انقلاب اسلامی به ثمر خواهد نشست و جهان را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. تحلیل «مأموریت روشن فکری دینی، در عبور از عقلانیت سکولار» نیازمند نگاهی عمیق است و باید به آن از منظر فلسفه ی تاریخ نگاه کرد. اینکه بعضی از روشن فکران مسلمان معاصر، از تحلیل وقایع و موضع گیری روشن و مفید محروم هستند به این دلیل است که، فاقد نگاه فلسفه ی تاریخی هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما