loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه و روشن فکری

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 488

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 8576 10003022
61,000 54,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این مجموعه مرکب از پانزده مقاله برگزیده این همایش است که در سه محور و بخش اصلی، تقدیم علاقه مندان شده است. بخش اول از شش مقاله ترکیب یافته است و می کوشد ماهیت روشن فکری حوزوی و نسبت آن با دیگر اشکال و قرائت های روشن فکری را روشن کند. بخش دوم با نگاهی تاریخی و اجتماعی به زمینه های شکل گیری جریان های روشن فکری، به ویژه روشن فکری حوزوی می پردازد. و بخش پایانی که از چهار مقاله فراهم آمده است به برخی چهره های روشن فکری حوزوی اختصاص دارد که البته خالی از نگاه تاریخی و اشاره به شرایط اجتماعی ـ سیاسی حاکم بر زمانه آنان نیست.

در بخشی از این کتاب آمده است: «چنان که دیدیم نکته قابل توجه در مواجهه عالمان شیعی با فلسفه غرب، رویکرد منطقی و عقلانی با آن فلسفه است. آن برخورد غیر منطقی و خشن و طرد هر اندیشه نو که در قشریونی چون سلفیه می بینیم در این جا رخ نداد؛ چنان که خود باختگی و مجذوب شدن در برابر این افکار و فراموش کردن هویت و میراث بومی و اسلامی خود که در برخی روشن فکران غرب زده می بینیم، در میان این دسته از عالمان دینی جایی ندارد. آن ها نه مجذوب فلسفه غرب شدند، نه یک سره آن را انکار کردند و نه نادیده اش گرفتند. کوشش برای فهم، اهتمام و نقد و مقایسه و سرانجام تلاش بر ارائه نظریات بدیل اسلامی، گام هایی است که آن ها کوشیدند در این راه بردارند. سر این مطلب، وجود سنت فلسفی نیرومند در ایران اسلامی و شیعی است».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما