loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه های قاره ای علم: مقالاتی از هگل، برگسون، باشلار، هوسرل، هایدگر، فوکو، کاسیرر، دلوز و دیگران

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «فلسفه های قاره ای علم» اولین کتابی است که به زبان انگلیسی در آن بطور کامل به فلسفه ی علوم اجتماعی در سنت قاره ای اختصاص داده شده است. واژه ی " قاره ای " در ایران به گوش اهل فلسفه بیش تر آشنا است تا اصحاب علوم اجتماعی. قاره ای یا به عبارت دقیق تر اروپای قاره ای به مجموعه کشورهای قاره ی اروپا به استثناء جزیره ی بریتانیا اشاره دارد.
استفاده از این تعبیر نشانگر وجود این فرض است که مرزهای فکری اروپایی و مرزهای جغرافیایی آن اگر نه یکسان ، دست کم بسیار نزدیک به هم هستند. فلسفه ی قاره ای اصطلاحی است که انگلیسی زبان ها، به خصوص در قرن بیستم، به تحقیر به فلسفه ی غیر تحلیلی اطلاق می کردند. اما صاحب نظران این حوزه آن را به معنای مثبت برای توضیح نحله های فکری خود به کار بردند.
امروزه این اصطلاح به نهضت های فلسفی پدیدار شناسی، اگزیستانسیالیسم، نظریه ی انتقادی، هرمنوتیک، ساختارگرایی، واسازی، پست مدرنیسم و نظریه ی فمینیستی اشاره دارد.

کتاب فلسفه های قاره ای علم ترجمه اثری است که در ده فصل به دست گری گاتینگ گردآوری شده و با ترجمه پریسا صادقیه در انتشارات کتاب فردا و موسسه انتشاراتی روزنامه ایران منتشر شده است.
کتاب حاضر مشتمل بر چندین مقاله از فیلسوفان بزرگی چون هگل، برگسون، هوسرل، هایدگر، فوکو و… است که هر یک به نوبۀ خود نمایندگان یکی از جریان‌های فلسفۀ قاره‌ای به شمار می‌روند.
مقالات این کتاب از آثار کلیدی فیلسوفان مورد نظر گرفته شده و توسط شارحان آن‌ها به زبان انگلیسی ترجمه گردیده است. «فلسفه‌های قاره ای علم» اولین کتابی است که به زبان انگلیسی در آن به‌طور کامل به فلسفۀ علوم اجتماعی در سنت قاره‌ای پرداخته می‌شود.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی سقوط نو کانت گرایی که به شدت فضای دانشگاه های آلمان و فرانسه را متاثر ساخته بود، باعث ایجاد شکافی در این فضاها گردید. شکافی که امروزه در یک طرف آن شاهد فلسفه ی تحلیلی و در طرف دیگر شاهد فلسفه ی قاره ای هستیم. تا پیش از این رویداد، حتی ژرف ترین تقسیم بندی های فلسفی نیز مانع شکل گیری مباحث مفید و موثر فلسفی نمی شد.
اما این شکاف پدید آمده فلاسفه را به دو گروه تقسیم کرد که هیچ حرفی برای گفتن با یکدیگر نداشتند. اما هنوز دقیقا نمی دانیم این گسست چگونه ایجاد شد، اما همان طور که مایکل فریدمن نیز معتقد است می توان گفت که این گسست از دو دیدگاه متفاوت نسبت به نقش منطق در تفکر فلسفی سرچشمه می گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما