loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شب پانزدهم (مراسم شب شعر در حضور مقام معظم رهبری)

همراه با لوح فشرده فیلم دیدار

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 9339 10003022
4,500 4,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب شب پانزدهم (مراسم شب شعر در حضور مقام معظم رهبری)، که توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای گردآوری شده است و در انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) منشأ تحوّلات و دگرگونی های ژرف، وسیع و متنوّع در ایران شد و ادبیاتی متناسب با این تحوّلات پدید آورد. در میان انواع ادبی، شعر، پیشانی ادبیات فارسی محسوب می شود و انقلاب توانسته است طیّ سه دهه پس از پیروزی، آشکارا در شعر فارسی از حیث زبان و سبک و قالب و محتوا تأثیر کند.

توجّه بنیانگذار راحل انقلاب اسلامی و رهبر معظّم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای به ادبیات و به ویژه به شعر، از اموری است که در کم و کیف تحوّل شعر ایران امروز مؤثّر بوده است. حضرت آیت الله خامنه ای از نخستین سال رهبری خود، همه ساله یکی از شب های مقارن با پانزدهم ماه مبارک رمضان را که مصادف با میلاد حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) است به دیدار با شاعران متعهّد و متعلّق به انقلاب اسلامی اختصاص داده اند.

شاعران در این دیدار شعر خوانده اند و رهبری نیز نکاتی را به کوتاهی یادآوری کرده اند. دفتری که در دست دارید مجموع شعرهایی است که در یکی از این «شب های پانزدهم» خوانده شده و نکاتی است که از سوی مقام معظّم رهبری و بعضی از شاعران بیان شده است. این دفترها و این اشعار را می توان نمونه ای از شعر فارسی در ادبیات ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب کرد. اشعار گردآمده در این دفترها، سطح و سبک شعر را در این دوران نشان می دهد و مضامین اشعار، جهان بینی و جهت گیری شاعران را بیان می کند.

موضوعات مهم مطرح شده در کتاب شب پانزدهم:
مجموعه ای از اشعار قرائت شده، سخنان مجری و شاعران، اطلاعات مختصری از زندگی و آثار هر یک از شاعران، بیانات مقام معظّم رهبری درباره ی رشد شعر مجموعه ی شاعران انقلاب و نیز وظایف و نقش شاعران و هنرمندان انقلاب

لازم به ذکر است، کتابشب پانزدهم (مراسم شب شعر در حضور مقام معظم رهبری) همراه با لوح فشرده فیلم دیدار این مراسم می باشد.

یک مطلب این است که شعر دوران انقلاب - یعنی این دوران سی ساله - دارد آزمایش خوبی از خودش نشان می دهد؛ شعرای خوب ما هیچ تنزل و توقف ندارند؛ انسان این را حس می کند. یک نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که شعر انقلاب باید در خدمت مفاهیم انقلاب باشد. خب در بین شماها کسانی هستند که شعرهای آئینی می گویند. شعرهای مذهبی و شعرهای مربوط به ائمه(علیهم السّلام) را، به اصطلاحی که حالاها باب شده، تعبیر می کنند به «شعر آئینی».

انصافاً شعرهای خوبی هم گفته می شود؛ بعضی ها هم اشعار مربوط به جنگ و دوره ی دفاع مقدس یا مربوط به شهدا یا مربوط به جانبازان و اینها را می گویند. اینها خیلی خوب است؛ لیکن - پارسال هم من اشاره کردم به این معنا - اهداف و آرمانهای انقلاب منحصر در اینها نیست. انقلاب یک مجموعه ای از ستاره های درخشان آرمانی را بالای سر ما قرار داده و ما را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده. ما هم امتحان کردیم، دیدیم می توانیم پرواز کنیم؛ دیدیم این پرواز ممکن است.
البته در دوره ی دفاع مقدس نمونه های بارزش دیده شد و دیدیم وقتی این ملت به سمت این آرمانها پر بگشاید، می تواند خوب حرکت بکند؛ اما بسیاری از این آرمانها هنوز بالای سر ماست؛ ما باید حرکت کنیم:
به سمت عدالت باید برویم، به سمت اخلاق باید برویم، به سمت استقلالِ به معنای حقیقی کلمه - شامل استقلال فرهنگی که از همه عمیق تر و دشوارتر است - باید برویم، به سمت بازیابی حقیقی هویت اسلامی- ایرانی خودمان باید برویم. همه وظیفه داریم. وظیفه ی مجموعه ی فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفه ی مشخصی است: بلاغ، تبیین؛ بگوئید، خوب بگوئید. من همیشه تکیه بر این می کنم: بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار توی میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما