loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنبش طالبان از ظهور تا افول

ناشر سروش

نویسنده محمد سرافراز

تعداد صفحات : 329

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 9436 10003022
30,000 27,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

جنبش طالبان، جنبشی نظامی - اسلامی افغانی است که در سال 1994 میلادی و پس از عقب نشینی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 به قدرت رسید و بر شهرها و استان های اصلی افغانستان سیطره یافت؛ تا این که در سال 2001 میلادی، بعد از حوادث 11 سپتامبر سقوط کرد.
دکتر محمد سرافراز در کتاب خود، یعنی جنبش طالبان از ظهور تا سقوط، به بررسی پدیده های اسلام سیاسی سنی می پردازد. نویسنده این کتاب اشکالات متعددی در خصوص شکل گیری این جنبش، گرفتاری آن در دام جغرافیای سیاسی کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه ای، ایدئولوژی سلفی - وهابی حاکم بر آن و گرفتاری این جنبش در چنگال کشمکش های نژادی و منطقه ای ذکر می کند.
مولف این کتاب، با بررسی و تجزیه و تحلیل سیر تحولات این جنبش، مقدمات ظهور آن، به نقش کشورهای ذی نفع منطقه مانند پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در پیداش جنبش سنی افراطی می پردازد. مولف کتاب اقدام کشورهای مذکور را به مثابه برداشتن گامی در مبارزه با اسلام سیاسی شیعی و مقدمه سیطره ایالات متحده آمریکا بر منابع حیاتی انرژی منطقه می داند. ایالات متحده با این اقدام خواستار رویارویی سنی های وهابی ـ سلفی افراطی در برابر جنبش های آزادی بخش اسلامی، مانند مجاهدان افغان و جمهوری اسلامی ایران است.
کتاب "جنبش طالبان از ظهور تا افول"، دربردارنده شش فصل است و هرکدام از فصل ها از چندین بخش تشکیل شده است، عناوین برخی از بخش های این کتاب عبارتند از: عوامل داخلی ظهور جنبش طالبان، دلایل خارجی ظهور جنبش طالبان، ذوره حکومت طالبان. بعد از بخش ششم کتاب، نویسنده بخشی را با عنوان خلاصه کتاب و نتیجه گیری آورده و به کل مباحث مطرح شده در کتاب جنبش طالبان می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما