loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 9695 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حجت الاسلام سلیمان خاکبان در کتاب «ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه» موضوع ریشه های جدایی و همچنین زمینه های همگرایی حوزه و دانشگاه را در تاریخ معاصر از آغاز عصر قاجار تا پایان حکومت پهلوی مورد تحلیل قرار داده است. در این تحقیق، بررسی بسترهای طرح روابط علم و دین در قالب و پنداری تعارضی از یک سو و شناسایی شخصیت های اصلی ایرانی و مبلغ، به همراه ابزارهای مورد استفاده آن ها در این زمینه از سوی دیگر، به مثابه سؤالاتی مبنایی پاسخ داده شده اند تا در پرتو این پاسخ گویی، مقدمات ارائه تحلیلی جامعه شناسی از روابط حوزه و دانشگاه فراهم آید. دغدغه راهبر و راهنمای نویسنده، پردازش الگوی نوین توسعه دینی (جامعه مدنی اسلامی) است و برای توجه به نگرش های خرد و کلان، به صورتی توامان، در چارچوب نظام ارزشی دین مبین اسلام، از روش سیستمی استفاده کرده است.
مؤلف در این کتاب، نقش عوامل موثر در جدایی حوزه و دانشگاه را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم کرده است. در بخش اول با عنوان «نقش عوامل خارجی در جدایی حوزه و دانشگاه»، نقش رنسانس، سرمایه داری و استکبار و در بخش دوم با نام «نقش عوامل داخلی از جدایی حوزه و دانشگاه»، سه عامل حکومت ها، روشنفکران و روحانیت بررسی شده اند.

حجت الاسلام خاکبان در قسمت مقدمه، درباره ریشه های جدایی حوزه و دانشگاه در یک نگاه می نویسد:
«مجموعه علل قریب جدایی حوزه و دانشگاه را می توان در امور پنجگانه زیر خلاصه کرد:
1-ظهور برخی تحولات فکری و اجتماعی در دامن رنسانس و عصر روشنگری؛
2-شکل گیری نظام سرمایه داری نوین و سیاست های استعماری مدرن؛
3-سوءتدبیر و خودباختگی حکومت های قاجار و پهلوی در برابر بعد مادی تمدن جدید غرب؛
4-غرب زدگی و شرق زدگی بخشی از جریان های روشنفکری ایران معاصر؛
5-غفلت بخشی از روحانیت در درک به موقع تحولات جاری بین المللی، و غافلگیر شدن در برابر مدرنیته، و در نهایت، اتخاذ مواضع انفعالی و صرفاً دفعی در برابر مکاتب فکری و سیستم های اجتماعی مدرن.» (صص 27 و 28)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما